Bloggarkiver

Teknologien er klar, men er du det?

Forsikringsbransjen har siden midten av 2000-tallet sett muligheten for å utnytte telematikk for å kunne gi kundene et pristilbud basert på faktisk målt kjørelengde og -atferd. I Europa og USA er det i dag over 5 millioner brukere av telematikkbasert forsikring, og denne typen løsninger tilbys i over 34 land globalt. I Norge er dette foreløpig ikke en etablert forretningsmodell hos forsikringsselskapene, men vi ser eksperimenter og pilotprosjekter. Selv om forretningsmodeller og teknologistandarder ikke er ferdig utviklet og etablert, er bruksbasert forsikring med utgangspunkt i telematikk etter vår mening en trend som det vil være vanskelig å unngå i fremtiden dersom man skal være konkurransedyktig i bilforsikringsbransjen. Teknologien begynner å

Ett nytt konkurranselandskap for norske konsumentbanker

I Core Groups siste analyse; Digital transformasjon av Retail Banking har vi sett på hvordan ny teknologi disrupter bankbransjen, og hvordan dette påvirker både enkeltbankers forretningsmodeller og eksisterende bransjestrukturer. I analysen har vi blant annet sett nærmere på hvordan norske konsumentbanker blir satt under press fra en rekke etablerte aktører fra helt andre bransjer, som ønsker å integrere seg i verdikjeden gjennom å levere enkle banktjenester direkte til forbrukere. I Norge har bransjestrukturen vært relativt konsentrert, men er nå i ferd med å fragmenteres med flere nye aktører på vei inn. Dette kan være alt fra mobiloperatører som allerede har en grunnleggende infrastruktur og kundedata, men som trenger å levere ”over-the-top”-tjenester

Brasil: Konkurransetilsyn på prøve

Det brasilianske telekommunikasjonsmarkedet har opplevd en sterk utvikling siden privatiseringen av det statlige selskapet Telebrás i 1998. Bedriften ble i utgangspunktet delt opp i 12 mindre selskaper, men siden sett nye selskaper entre markedet, en rekke fusjoner og oppkjøp er gjennomført, og markedet er nå kontrollert av fire store operatører: Vivo, Claro, TIM og Oi!. Siden tidlig 2013 har det versert, inntil nylig ubekreftede, rykter om at Oi, den eneste brasilianskeide operatøren, har vært i samtaler med Claro (América Móvil, Mexico) og Telefonica(Spania) om å kjøpe Telecom Italias 67% aksjeandel i TIM. Dette har gitt grobunn for bekymring for hvorvidt det vil ha negativ innvirkning på konkurransen at den tredje største

Velferdsteknologi i Norge vil domineres av globale aktører

Når nye teknologier slår igjennom og flytter pengestrømmer og skaper nye verdier er det rom for nye aktører til å etablere seg eller for etablerte aktører til å sette opp nye forretningsområder. I økende grad ser vi at det ikke bare er nye, men utenlandske aktører som seiler opp som vinnerne også i det som tradisjonelt sett har vært lokale eller nasjonale markeder. Som eksempel innen digitaliseringen av medier ser vi at de tradisjonelle mediene taper annonseinntekter delvis til nye heldigitale nasjonale aktører som Nettavisen, men hovedsakelig til Google og Facebook. Telenor forsøkte seg med strømmingstjenester gjennom Comoyo og var tidlig ute lokalt, men ble raskt utkonkurrert av Netflix da

De verdiløse Android-brukerne

De er mange, men er de lønnsomme? Android har størst markedsandel på smarttelefoner og nettbrett, men bør ikke være førstevalget for den som vil tjene penger. Det er ingen hemmelighet at Android har en langt større markedsandel for mobile enheter enn Apples iOS. Strategy Analytics’ tall for Q3 2013 viser faktisk at Androids markedsandel er kommet opp i 81,3% mens iOS faller til 13,4%. For øvrig har Windows Phone nær fordoblet sin markedsandel til 4,1%. Men hvor interessant er det egentlig å sammenligne lavkost-enheter solgt i Kina, med iPhone 5, 5S og 5C? Android er ikke bare Nexus og Samsungs Galaxy-serie, det er i langt større grad billige telefoner med

Markedet løper fra telekom-regulatørene

Reduksjon av roamingavgifter har blitt satt i sentrum for EUs telekom-regulering og hvordan konsolideringen blant telekomoperatørene i Europa vil utarte seg. Man kan som bruker og betalende kunde ha sine tanker om roamingkostnader. Ideen om et standardisert telekomtilbud for hele Europa er også en naturlig del av EUs idé om felles infrastruktur. Slik er det for eksempel innen vei og regelverk for transportselskaper, som sikrer standardiserte rammebetingelser og god flyt av varer over landegrensene. Tanken er at telekom også er slik infrastruktur som skal gi forutsigbare rammebetingelser og støtte opp om næringslivet forøvrig som motor for økt velferd og økonomisk utvikling. Men dette tar ikke hensyn til at telekomindustrien også

4G LTE 800 MHz auksjonen i år har store implikasjoner for utviklingen i norsk telecombransje de neste 20 årene

Post og teletilsynet (PT) sier at auksjonen i desember i år av lisenser for spektrum i 800 MHz frekvensbåndet med 20 års varighet blir den største i Norge noen gang. 800 MHz frekvensbåndet som til nylig har vært reservert for det utfasede analoge bakkenettet for TV, er særlig godt egnet for 4G mobil data med LTE-teknologi. Det skal også samtidig auksjoneres bort frekvenser i 900 MHz og 1800 MHz båndene, som også er egnet for mobil data. Disse båndene er nå i stor grad i bruk for 3G mobildata av de eksiterende mobiloperatørene. Det har vært forskjeller i hvor mye andre nylige, tilsvarende auksjoner i andre europeiske land har bragt

Fusjoner og oppkjøp – en risikosport

Som leder av en bedrift med vekstambisjoner finnes det to alternative strategier for vekst, organisk eller strukturell. En vanlig oppfatning er at organisk vekst er mer kompleks, tar lenger tid og er vanskelig å måle, mens strukturell vekst gjennom fusjoner og oppkjøp er en raskere og enklere vei til vekst, men er mer kapitalkrevende på kort sikt. Til tross en signifikant nedgang i årene etter finanskrisen, med 2013 som et nytt bunnpunkt for M&A-aktivitet, setter mange ambisiøse bedrifter sin lit til oppkjøp for å sikre vekst. På kort sikt vil også en aggressiv oppkjøpsstrategi i mange tilfeller kunne akselerere en omsetningsvekst. Dersom bunnlinjen i tillegg ikke faller under null, er

Sol, sommer og gratisapper

Appene på din telefon sier noe om hvem du er. Bare ved en rask titt blir det tydelig om du er sportsfanatiker, en gamer eller vinelsker. Men hvilke apper du velger sier også noe om din toleranse for reklame og hvorvidt du velger å betale for innhold direkte eller indirekte gjennom å akseptere annonser. Mange apper er tilgjengelig både i en gratisversjon med annonser og en betalt der du slipper annonseringen. Hvis du virkelig hater reklamen kan du ofte betale 7 eller 14 kroner og bli kvitt reklamen og ofte få ekstra funksjonalitet. Så hva velger du? Tall fra analysebyrået Flurry indikerer at 90% av app-bruken på iOS-plattformen er i

Big Data, Stor Telekom

20. november publiserte telecomrevy.no et meget interessant intervju med  Ovum-analytiker Emeka Obiodu. I artikkelen mener han at konsolidering og samarbeid, særlig i forbindelse med utrulling av 4G vil føre til at det kun blir ett eller to mobilnett per land. Hans konklusjon er at telekomoperatørene vil samarbeide om infrastruktur, men konkurrere om tjenestene og kundene. Flere infrastrukturleverandører har nylig kommet med konkrete forslag rundt en portefølje av IP-baserte tjenester ”off the shelf” basert på delt infrastruktur i skyen. En slik trend bør imidlertid gi alle investorer med eksponering mot telekom i sin portefølje frysninger på ryggen. Tjenesteporteføljen, dekning, operativ effektivitet og QoS har i stor grad infrastruktur som utgangspunkt. Infrastruktur har