Bloggarkiver

Programmatic: Nok snakk – på tide å agere!!

Det er ingen tvil om at dagens annonsemarked blir mer og mer fragmentert, med et stort antall nisjede spesialister innenfor ulike disipliner. Denne utviklingen gjør rollen som mediekjøper mer kompleks og stiller i økende grad krav til innsikt for å optimalisere ROI for markedsbudsjettet. I praksis handler det om å bevege seg bort fra å budsjettere i siloer for eksempelvis søk og display, og mot en overgripende plan der man kan ta ut synergier mellom kanalene. Den internasjonale konkurransen blir stadig mer tilspisset, nye forretningsmodeller etablerer seg, og annonsørene vender seg bort fra de tradisjonelle kanalene og velger nye løsninger. Disrupsjonen er et faktum, og til tross for mindre og enkeltstående

Fra rebelsk ungdom til moden gaselle

Hvert år presenterer DN lister over landets såkalte gasellebedrifter.  For å sikre seg status som gaselle, må selskapene kunne vise til høy omsetningsvekst og sorte tall på bunnlinjen over minimum fire år (DN). Det finnes flere eksempler på gasellebedrifter som har mestret kunststykket med å opprettholde en bratt vekstrate i flere år, en økning som gjør seg gjeldende i omsetning og antall ansatte. Den smittende entreprenørånden, engasjementet og de lyse framtidsutsiktene har fått flere investorer til å finne frem sjekkheftene, og historisk sett har slike gaselleforetak gitt dem respektabel avkastning (Bastesen). Dette betyr naturligvis ikke at samtlige hurtigvoksende foretak vil ekspandere inn i evigheten. Investorenes evne ligger her i å skille en moden gaselle fra en overivrig, rebelsk ungdom. Det finnes flere årsaker til

Den digitale hverdag inntar B2B netthandel

Som forbrukere har vi for lengst tatt steget inn det mange referer til som den ”digitale hverdag”. Vi forventer at de kommersielle aktørene vi omgås til daglig, er representert i de digitale kanaler vi benytter, uavhengig av om dette er mobiltelefon, lesebrett eller PC. Vi forventer en god brukeropplevelse. Hvis en aktør ikke lever opp til våre forventninger, er sjansen stor for at vi vil navigere oss til konkurrenten. De dyktigste aktørene har lenge vært klar over dette og arbeider aktivt for å hele tiden forbedre sine tjenester. Det finnes mange metoder for å måle suksess i digitale kanaler, en av de mest grunnleggende er måling av konverteringsrate (forholdet mellom

Teknologien er klar, men er du det?

Forsikringsbransjen har siden midten av 2000-tallet sett muligheten for å utnytte telematikk for å kunne gi kundene et pristilbud basert på faktisk målt kjørelengde og -atferd. I Europa og USA er det i dag over 5 millioner brukere av telematikkbasert forsikring, og denne typen løsninger tilbys i over 34 land globalt. I Norge er dette foreløpig ikke en etablert forretningsmodell hos forsikringsselskapene, men vi ser eksperimenter og pilotprosjekter. Selv om forretningsmodeller og teknologistandarder ikke er ferdig utviklet og etablert, er bruksbasert forsikring med utgangspunkt i telematikk etter vår mening en trend som det vil være vanskelig å unngå i fremtiden dersom man skal være konkurransedyktig i bilforsikringsbransjen. Teknologien begynner å

The Digital Limbo

Inkorporert i utallige strategiske opsjoner, visjoner og forretningsplaner verden rundt har digitalisering og transformasjon blitt fundamentalt for bærekraftig konkurranseevne. Men samtidig som det digitale teppet dekker stadig større deler av verden, er det mange som ikke får hendene rundt utviklingen. Og dersom strategien rundt digitalisering ikke navigeres korrekt, vil organisasjonsendringer i en slik skala kunne være blyloddet som senker skipet. Altså kan en strategisk nødvendighet også bli undergangen for operasjonell drift om håndtert feilaktig, og kravene til forståelse av hvordan digitalisering og transformasjon skal inkorporeres i praksis, er derfor i økende grad substansielle. Digital.Transformasjon Digitalisering er definert som konvertering av lyd og bilde til et format som kan prosesseres av

Forbrukermakt – en gamechanger i forsikringsbransjen?

Forsikringsbransjen i Norge er i endring. Aldri har flere forsikringspoliser innen privatmarkedet blitt solgt av nye aktører eller gjennom nye salgskanaler. Holder tradisjonelle forsikringsselskaper på å miste grepet om markedet sitt? Digitalisering har styrket forbrukermakt og følgelig snudd konkurransebildet opp-ned. Det er ikke lenger gitt at en forbruker kommer til å kontakte et forsikringsselskap for å få tilbud. Forbrukeren har allerede blitt tilbudt forsikring gjennom sine daglige arenaer som butikk, på nett eller gjennom medlemskap. Forbrukermakten blir ytterligere støttet i fremveksten av individualisert risikovurdering og prising som følge av telemetriske apparater. Etablerte forsikringsselskaper møter i dag sterk konkurranse fra to hold; 1) fra direkte konkurrenter selvsagt, og 2) aktører fra

Ett nytt konkurranselandskap for norske konsumentbanker

I Core Groups siste analyse; Digital transformasjon av Retail Banking har vi sett på hvordan ny teknologi disrupter bankbransjen, og hvordan dette påvirker både enkeltbankers forretningsmodeller og eksisterende bransjestrukturer. I analysen har vi blant annet sett nærmere på hvordan norske konsumentbanker blir satt under press fra en rekke etablerte aktører fra helt andre bransjer, som ønsker å integrere seg i verdikjeden gjennom å levere enkle banktjenester direkte til forbrukere. I Norge har bransjestrukturen vært relativt konsentrert, men er nå i ferd med å fragmenteres med flere nye aktører på vei inn. Dette kan være alt fra mobiloperatører som allerede har en grunnleggende infrastruktur og kundedata, men som trenger å levere ”over-the-top”-tjenester

IT-tjenester – Innovate, Scale or Die

Core Group gjennomfører løpende analyser av IT-bransjen, og vi er i disse dager i ferd med å sluttføre en analyse av IT-tjeneste sektoren i Norge. Analysen omfatter IT-selskaper som primært lever av å selge tjenester – selskaper som utvikler produkter (programvare eller maskinvare), og selskaper som primært videreselger produkter, har vi dekket i tidligere analyser. Først noen fakta. Vi har i vår analyse inkludert 240 selskaper med en samlet omsetning på vel 25 mrd og en gjennomsnittlig fortjenestemargin på vel 4% (2013-tall). Ser vi på utviklingen for bransjen over de siste 10 år, gjør vi noen interessante funn. Fra en solid årlig vekst på godt over 20% før finanskrisen, har

Ut og hente penger?

Etter å ha arbeidet med forretningsutvikling av tidligfase-selskaper i en årrekke, er det spesielt ett fenomen som vi i Core Group stadig støter på: Det skal ”hentes penger”. Ofte kommer dette i siste liten, når selskapets driftsmidler begynner å ta slutt, og man trenger likviditet for å holde skuta gående. Da starter en hals-over-hode jakt etter villige investorer, og prosessen er preget av hastverk og dårlig forberedelse. Det er i hovedsak tre elementer som er mangelvare hos selskapene som søker investorer. For det første foreligger det sjelden et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for investor. Dette handler ikke bare om å ha et tiltalende og visuelt appellerende salgsdokument (IM), men om å kontekstsette

Dronene kommer.. men når?

I særlig de siste femten årene har bruken av ubemannede fly – populært kalt ”droner” – i krigføring vært stadig økende. I de siste par årene har dette også blitt mer aktuelt til sivil bruk: Hobbyentusiaster har trykket fjernstyrte helikoptre til sitt bryst og utstyrt dem med kamera for å filme reinflokker, fyrverkeri og dyreliv, selv om det først var 2. april i år at Nasjonal Sikkerhetsmyndighet opphevet restriksjoner på filmopptak fra luften. Nyhetsredaksjoner i både tradisjonelle og nettbaserte tv-kanaler har tidlig tatt i bruk helikoptre fordi det er billigere enn kraner, vanlige helikoptre og fly, og fordi de leverer svært flotte bilder. I tillegg til de åpenbare sikkerhetsmessige utfordringene