Bloggarkiver

Gamification – What’s the deal?

Deloitte utnevnte i 2012 Gamification til en av de ledende teknologi-trendene i verden. Det samme året satte Gartner Inc. Gamification på sin ”Hype Cycle” sammen med Internet of Things (IOT) og Big Data. Det er spådd at Gamification kommer til å vokse til en $2,8 milliarders industri innen 2016, og at minst 70% av de 2000 største globale selskapene i verden kommer til å gamifisere minst én av sine forretningsprosesser/-systemer innen 2014. Gartner antar at gamifiserte tjenester innen B2C-markedsføring og kundelojalitet vil bli regnet som like viktig som Facebook, eBay og Amazon innen utgangen av 2015. Gamification er med andre ord spådd en stor fremtid, og det er mange som mener

Lykkelig i skyen?

Skytjenester er i ferd med å gå fra ”hype” til prefererte løsning for mange. Spesielt de siste par år har vi merket en holdningsendring hos IT-ledere som uttrykker at de nå først ser på muligheten for skybaserte tjenester framfor tradisjonelle løsninger ved nyanskaffelser. Det er en generell trend mot  økt industrialisering innen IT, og her er skytjenester sammen med offshoring viktige drivere. Både Infrastrukturtjenester (IaaS), Plattformtjenester (PaaS) og Programvaretjenester (SaaS) har betydelig vekst. Ifølge oppdaterte tall fra Gartner vokser nå markedet for skytjenester til bedriftsmarkedet med 17,3% årlig, og forventes å nå en totalomsetning på USD 294 mrd i 2018. I følge den samme undersøkelsen er totalmarkedet for SaaS-løsninger i

Is this it?

I spesialrapporten til The Economist ”Data, data everywhere” fra februar 2010 diskuterer Craig Mundie utsagnet ”Data is becoming the new raw material of business”. I den omtalte rapporten presenteres begrepet ”Big Data”, og fenomenet predikeres å være et globalt paradigme. Hvordan Big Data skal defineres, har vært et mye debattert emne siste årene, men uansett definisjon er det et faktum at implikasjonen av Big Data har potensial til å være en av vår tids største drivkrefter for økonomisk og samfunnsmessig utvikling. Konseptet ”Big Data” er underbygget av det klassiske resonnementet om at data i seg selv er grunnlag for gode og kalkulerte beslutninger. Den markante utfordringen til denne tesen er

Velferdsteknologi i Norge vil domineres av globale aktører

Når nye teknologier slår igjennom og flytter pengestrømmer og skaper nye verdier er det rom for nye aktører til å etablere seg eller for etablerte aktører til å sette opp nye forretningsområder. I økende grad ser vi at det ikke bare er nye, men utenlandske aktører som seiler opp som vinnerne også i det som tradisjonelt sett har vært lokale eller nasjonale markeder. Som eksempel innen digitaliseringen av medier ser vi at de tradisjonelle mediene taper annonseinntekter delvis til nye heldigitale nasjonale aktører som Nettavisen, men hovedsakelig til Google og Facebook. Telenor forsøkte seg med strømmingstjenester gjennom Comoyo og var tidlig ute lokalt, men ble raskt utkonkurrert av Netflix da

Dødens posisjon for den lokale IT-forhandleren?

Core Group gjennomfører analyser av hele TMT-markedet (Teknologi, Media og Telekom) i Norge, og vi har nylig sett nærmere på delsegmentet IT-distribusjon. Dette markedet omfatter distributører og forhandlere av maskinvare og/eller programvare – dvs. aktører som har sin hovedinntektskilde fra salg av IT-produkter. Vi fant 235 virksomheter innen IT-distribusjon i Norge med en omsetning (2012) på mer enn 5 MNOK – og et totalmarked med en verdi på vel 30 mrd. I vår analyse for har vi valgt å fokusere på virksomheter med en omsetning på mer enn 40 MNOK. Det omfatter totalt 54 virksomheter, og representerer 90% av markedet. Ser vi på dette markedet i et “IT-historisk” perspektiv, har

Forbrukerprogramvare – hva skjer?

Når vi i Core Group gjør analyser av bedriftsstrategier, pleier vi å si at for å forstå bedriftenes egentlige strategi, må man se på hva bedriften faktisk gjør, og ikke kun hva den sier at den gjør. Én god måte for å få et grep om et selskaps faktiske strategi, er å analysere hva selskapet foretar seg av strukturelle grep, og hvilke transaksjoner selskapet har vært involvert i. I Core Groups ferskeste bransjeanalyse, som denne gangen dekker forbruker-programvare, har vi sett spesielt på de store, globale økosystemene Facebook, Apple, Google og Microsoft og deres oppkjøpsstrategier. Ved å undersøke og sammenlikne transaksjoner som økosystemene har gjennomført eller vært involvert i, har

Regjeringens digitale skolesatsing

For å styrke skolen ved hjelp av IKT må regjeringen ta kontroversielle organiseringsvalg, ikke utvikle teknologi. Regjeringen har ivrig rukket opp hånden og svart at en av de viktigste måtene å forbedre skolen på, er en felles IKT-plattform og mer bruk av digitale læremidler. Paul Chaffey har skrevet jevnlig på sin blogg om teknologi og hvordan den nå kan brukes til å endre og forbedre både lavere og høyere utdanning. Et eksempel er dette innlegget fra 4. juli i år. Dette vil kreve at brukerne (som i første rekke er lærere og skoleledelsen, men også elever og foreldre) har stor grad av kunnskap og involverer seg i utvikling og bruk

Han hadde rett – It doesn’t matter!

Det er nå 10 år siden Nicholas Carr publiserte sin artikkel med denne overskriften i Harvard Business Review. Artikkelen fikk stor oppmerksomhet – og provoserte mange IT-ledere og –synsere. Vi trodde på og hevdet ITs strategiske betydning for virksomheter og hvordan IT ville bidra til å skape konkurransefordeler – og så kommer det en professor fra et av verdens mest prestisjefulle universitet og påstår at IT er uten betydning? Debatten gikk lenge og i mange fora – mang en IT-leder søkte argumentene for at Carr tok fullstendig feil. Gartner måtte ha ”ekstrabemanning” for å ta i mot alle henvendelsene fra frustrerte it-ledere – og selv husker jeg godt en frisk

4G LTE 800 MHz auksjonen i år har store implikasjoner for utviklingen i norsk telecombransje de neste 20 årene

Post og teletilsynet (PT) sier at auksjonen i desember i år av lisenser for spektrum i 800 MHz frekvensbåndet med 20 års varighet blir den største i Norge noen gang. 800 MHz frekvensbåndet som til nylig har vært reservert for det utfasede analoge bakkenettet for TV, er særlig godt egnet for 4G mobil data med LTE-teknologi. Det skal også samtidig auksjoneres bort frekvenser i 900 MHz og 1800 MHz båndene, som også er egnet for mobil data. Disse båndene er nå i stor grad i bruk for 3G mobildata av de eksiterende mobiloperatørene. Det har vært forskjeller i hvor mye andre nylige, tilsvarende auksjoner i andre europeiske land har bragt

Sol, sommer og gratisapper

Appene på din telefon sier noe om hvem du er. Bare ved en rask titt blir det tydelig om du er sportsfanatiker, en gamer eller vinelsker. Men hvilke apper du velger sier også noe om din toleranse for reklame og hvorvidt du velger å betale for innhold direkte eller indirekte gjennom å akseptere annonser. Mange apper er tilgjengelig både i en gratisversjon med annonser og en betalt der du slipper annonseringen. Hvis du virkelig hater reklamen kan du ofte betale 7 eller 14 kroner og bli kvitt reklamen og ofte få ekstra funksjonalitet. Så hva velger du? Tall fra analysebyrået Flurry indikerer at 90% av app-bruken på iOS-plattformen er i