Bloggarkiver

Programmatic: Nok snakk – på tide å agere!!

Det er ingen tvil om at dagens annonsemarked blir mer og mer fragmentert, med et stort antall nisjede spesialister innenfor ulike disipliner. Denne utviklingen gjør rollen som mediekjøper mer kompleks og stiller i økende grad krav til innsikt for å optimalisere ROI for markedsbudsjettet. I praksis handler det om å bevege seg bort fra å budsjettere i siloer for eksempelvis søk og display, og mot en overgripende plan der man kan ta ut synergier mellom kanalene. Den internasjonale konkurransen blir stadig mer tilspisset, nye forretningsmodeller etablerer seg, og annonsørene vender seg bort fra de tradisjonelle kanalene og velger nye løsninger. Disrupsjonen er et faktum, og til tross for mindre og enkeltstående

Teknologien er klar, men er du det?

Forsikringsbransjen har siden midten av 2000-tallet sett muligheten for å utnytte telematikk for å kunne gi kundene et pristilbud basert på faktisk målt kjørelengde og -atferd. I Europa og USA er det i dag over 5 millioner brukere av telematikkbasert forsikring, og denne typen løsninger tilbys i over 34 land globalt. I Norge er dette foreløpig ikke en etablert forretningsmodell hos forsikringsselskapene, men vi ser eksperimenter og pilotprosjekter. Selv om forretningsmodeller og teknologistandarder ikke er ferdig utviklet og etablert, er bruksbasert forsikring med utgangspunkt i telematikk etter vår mening en trend som det vil være vanskelig å unngå i fremtiden dersom man skal være konkurransedyktig i bilforsikringsbransjen. Teknologien begynner å

The Digital Limbo

Inkorporert i utallige strategiske opsjoner, visjoner og forretningsplaner verden rundt har digitalisering og transformasjon blitt fundamentalt for bærekraftig konkurranseevne. Men samtidig som det digitale teppet dekker stadig større deler av verden, er det mange som ikke får hendene rundt utviklingen. Og dersom strategien rundt digitalisering ikke navigeres korrekt, vil organisasjonsendringer i en slik skala kunne være blyloddet som senker skipet. Altså kan en strategisk nødvendighet også bli undergangen for operasjonell drift om håndtert feilaktig, og kravene til forståelse av hvordan digitalisering og transformasjon skal inkorporeres i praksis, er derfor i økende grad substansielle. Digital.Transformasjon Digitalisering er definert som konvertering av lyd og bilde til et format som kan prosesseres av

Forbrukermakt – en gamechanger i forsikringsbransjen?

Forsikringsbransjen i Norge er i endring. Aldri har flere forsikringspoliser innen privatmarkedet blitt solgt av nye aktører eller gjennom nye salgskanaler. Holder tradisjonelle forsikringsselskaper på å miste grepet om markedet sitt? Digitalisering har styrket forbrukermakt og følgelig snudd konkurransebildet opp-ned. Det er ikke lenger gitt at en forbruker kommer til å kontakte et forsikringsselskap for å få tilbud. Forbrukeren har allerede blitt tilbudt forsikring gjennom sine daglige arenaer som butikk, på nett eller gjennom medlemskap. Forbrukermakten blir ytterligere støttet i fremveksten av individualisert risikovurdering og prising som følge av telemetriske apparater. Etablerte forsikringsselskaper møter i dag sterk konkurranse fra to hold; 1) fra direkte konkurrenter selvsagt, og 2) aktører fra

Ett nytt konkurranselandskap for norske konsumentbanker

I Core Groups siste analyse; Digital transformasjon av Retail Banking har vi sett på hvordan ny teknologi disrupter bankbransjen, og hvordan dette påvirker både enkeltbankers forretningsmodeller og eksisterende bransjestrukturer. I analysen har vi blant annet sett nærmere på hvordan norske konsumentbanker blir satt under press fra en rekke etablerte aktører fra helt andre bransjer, som ønsker å integrere seg i verdikjeden gjennom å levere enkle banktjenester direkte til forbrukere. I Norge har bransjestrukturen vært relativt konsentrert, men er nå i ferd med å fragmenteres med flere nye aktører på vei inn. Dette kan være alt fra mobiloperatører som allerede har en grunnleggende infrastruktur og kundedata, men som trenger å levere ”over-the-top”-tjenester

IT-tjenester – Innovate, Scale or Die

Core Group gjennomfører løpende analyser av IT-bransjen, og vi er i disse dager i ferd med å sluttføre en analyse av IT-tjeneste sektoren i Norge. Analysen omfatter IT-selskaper som primært lever av å selge tjenester – selskaper som utvikler produkter (programvare eller maskinvare), og selskaper som primært videreselger produkter, har vi dekket i tidligere analyser. Først noen fakta. Vi har i vår analyse inkludert 240 selskaper med en samlet omsetning på vel 25 mrd og en gjennomsnittlig fortjenestemargin på vel 4% (2013-tall). Ser vi på utviklingen for bransjen over de siste 10 år, gjør vi noen interessante funn. Fra en solid årlig vekst på godt over 20% før finanskrisen, har

Ut og hente penger?

Etter å ha arbeidet med forretningsutvikling av tidligfase-selskaper i en årrekke, er det spesielt ett fenomen som vi i Core Group stadig støter på: Det skal ”hentes penger”. Ofte kommer dette i siste liten, når selskapets driftsmidler begynner å ta slutt, og man trenger likviditet for å holde skuta gående. Da starter en hals-over-hode jakt etter villige investorer, og prosessen er preget av hastverk og dårlig forberedelse. Det er i hovedsak tre elementer som er mangelvare hos selskapene som søker investorer. For det første foreligger det sjelden et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for investor. Dette handler ikke bare om å ha et tiltalende og visuelt appellerende salgsdokument (IM), men om å kontekstsette

Jakten på enhjørningen i Sand Hill Road

Enhjørning (Unicorn) er amerikanske investorers begrep på en ny type digitale bedrifter som raskt oppnår en selskapsverdi over 1 milliard dollar. Kjente eksempler er Instagram, Snapchat og WhatsApp. Det er slike bedrifter Silicon Valley-investorer nå er på jakt etter, siden fondene deres stadig blir større og avkastningslogikken de må levere på er like ubønnhørlig som før. Kvalifikasjonsprosessen deres er om mulig enda mer brutal. Jeg møtte en av de ledende VC-ene i Silicon Valley rett før sommeren. Her får hver partner i gjennomsnitt 1-2 forretningsplaner hver dag, gjennomfører 1-2 møter med oppstartsselskaper i uken og gjør 1-2 investeringer i året.  En av partnerne var tydelig på at han ikke hadde

Forsikring 2.0 – Omnikanalperspektivet

Core Group har arbeidet med digital transformasjon for forsikringsbransjen det siste året, og for både bank- og forsikringsbransjen er omnikanal et buzzord som har svirret rundt en stund. Hva betyr det egentlig – er det substans eller hype? Hvordan skiller det seg fra en multikanalstrategi? Og hvordan kan et ekte omnikanalperspektiv virkeliggjøres? Omnikanal. Ganske catchy, ikke sant? Omni betyr altomfattende, så dette må være kraftige saker. Forsikringsselskaper har forholdt seg til flere kanaler i mange år, og har en nærmest evig søken etter forbedret integrasjon mellom kanalene. Så er omnikanal og multikanal to ulike ord for det samme? Fra midten av 1990-tallet ble internett bredere tilgjengelig i befolkningen, og som

Lykkelig i skyen?

Skytjenester er i ferd med å gå fra ”hype” til prefererte løsning for mange. Spesielt de siste par år har vi merket en holdningsendring hos IT-ledere som uttrykker at de nå først ser på muligheten for skybaserte tjenester framfor tradisjonelle løsninger ved nyanskaffelser. Det er en generell trend mot  økt industrialisering innen IT, og her er skytjenester sammen med offshoring viktige drivere. Både Infrastrukturtjenester (IaaS), Plattformtjenester (PaaS) og Programvaretjenester (SaaS) har betydelig vekst. Ifølge oppdaterte tall fra Gartner vokser nå markedet for skytjenester til bedriftsmarkedet med 17,3% årlig, og forventes å nå en totalomsetning på USD 294 mrd i 2018. I følge den samme undersøkelsen er totalmarkedet for SaaS-løsninger i