Bloggarkiver

Den digitale hverdag inntar B2B netthandel

Som forbrukere har vi for lengst tatt steget inn det mange referer til som den ”digitale hverdag”. Vi forventer at de kommersielle aktørene vi omgås til daglig, er representert i de digitale kanaler vi benytter, uavhengig av om dette er mobiltelefon, lesebrett eller PC. Vi forventer en god brukeropplevelse. Hvis en aktør ikke lever opp til våre forventninger, er sjansen stor for at vi vil navigere oss til konkurrenten. De dyktigste aktørene har lenge vært klar over dette og arbeider aktivt for å hele tiden forbedre sine tjenester. Det finnes mange metoder for å måle suksess i digitale kanaler, en av de mest grunnleggende er måling av konverteringsrate (forholdet mellom

Teknologien er klar, men er du det?

Forsikringsbransjen har siden midten av 2000-tallet sett muligheten for å utnytte telematikk for å kunne gi kundene et pristilbud basert på faktisk målt kjørelengde og -atferd. I Europa og USA er det i dag over 5 millioner brukere av telematikkbasert forsikring, og denne typen løsninger tilbys i over 34 land globalt. I Norge er dette foreløpig ikke en etablert forretningsmodell hos forsikringsselskapene, men vi ser eksperimenter og pilotprosjekter. Selv om forretningsmodeller og teknologistandarder ikke er ferdig utviklet og etablert, er bruksbasert forsikring med utgangspunkt i telematikk etter vår mening en trend som det vil være vanskelig å unngå i fremtiden dersom man skal være konkurransedyktig i bilforsikringsbransjen. Teknologien begynner å

The Digital Limbo

Inkorporert i utallige strategiske opsjoner, visjoner og forretningsplaner verden rundt har digitalisering og transformasjon blitt fundamentalt for bærekraftig konkurranseevne. Men samtidig som det digitale teppet dekker stadig større deler av verden, er det mange som ikke får hendene rundt utviklingen. Og dersom strategien rundt digitalisering ikke navigeres korrekt, vil organisasjonsendringer i en slik skala kunne være blyloddet som senker skipet. Altså kan en strategisk nødvendighet også bli undergangen for operasjonell drift om håndtert feilaktig, og kravene til forståelse av hvordan digitalisering og transformasjon skal inkorporeres i praksis, er derfor i økende grad substansielle. Digital.Transformasjon Digitalisering er definert som konvertering av lyd og bilde til et format som kan prosesseres av

Forbrukermakt – en gamechanger i forsikringsbransjen?

Forsikringsbransjen i Norge er i endring. Aldri har flere forsikringspoliser innen privatmarkedet blitt solgt av nye aktører eller gjennom nye salgskanaler. Holder tradisjonelle forsikringsselskaper på å miste grepet om markedet sitt? Digitalisering har styrket forbrukermakt og følgelig snudd konkurransebildet opp-ned. Det er ikke lenger gitt at en forbruker kommer til å kontakte et forsikringsselskap for å få tilbud. Forbrukeren har allerede blitt tilbudt forsikring gjennom sine daglige arenaer som butikk, på nett eller gjennom medlemskap. Forbrukermakten blir ytterligere støttet i fremveksten av individualisert risikovurdering og prising som følge av telemetriske apparater. Etablerte forsikringsselskaper møter i dag sterk konkurranse fra to hold; 1) fra direkte konkurrenter selvsagt, og 2) aktører fra

Ett nytt konkurranselandskap for norske konsumentbanker

I Core Groups siste analyse; Digital transformasjon av Retail Banking har vi sett på hvordan ny teknologi disrupter bankbransjen, og hvordan dette påvirker både enkeltbankers forretningsmodeller og eksisterende bransjestrukturer. I analysen har vi blant annet sett nærmere på hvordan norske konsumentbanker blir satt under press fra en rekke etablerte aktører fra helt andre bransjer, som ønsker å integrere seg i verdikjeden gjennom å levere enkle banktjenester direkte til forbrukere. I Norge har bransjestrukturen vært relativt konsentrert, men er nå i ferd med å fragmenteres med flere nye aktører på vei inn. Dette kan være alt fra mobiloperatører som allerede har en grunnleggende infrastruktur og kundedata, men som trenger å levere ”over-the-top”-tjenester

IT-tjenester – Innovate, Scale or Die

Core Group gjennomfører løpende analyser av IT-bransjen, og vi er i disse dager i ferd med å sluttføre en analyse av IT-tjeneste sektoren i Norge. Analysen omfatter IT-selskaper som primært lever av å selge tjenester – selskaper som utvikler produkter (programvare eller maskinvare), og selskaper som primært videreselger produkter, har vi dekket i tidligere analyser. Først noen fakta. Vi har i vår analyse inkludert 240 selskaper med en samlet omsetning på vel 25 mrd og en gjennomsnittlig fortjenestemargin på vel 4% (2013-tall). Ser vi på utviklingen for bransjen over de siste 10 år, gjør vi noen interessante funn. Fra en solid årlig vekst på godt over 20% før finanskrisen, har

Ut og hente penger?

Etter å ha arbeidet med forretningsutvikling av tidligfase-selskaper i en årrekke, er det spesielt ett fenomen som vi i Core Group stadig støter på: Det skal ”hentes penger”. Ofte kommer dette i siste liten, når selskapets driftsmidler begynner å ta slutt, og man trenger likviditet for å holde skuta gående. Da starter en hals-over-hode jakt etter villige investorer, og prosessen er preget av hastverk og dårlig forberedelse. Det er i hovedsak tre elementer som er mangelvare hos selskapene som søker investorer. For det første foreligger det sjelden et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for investor. Dette handler ikke bare om å ha et tiltalende og visuelt appellerende salgsdokument (IM), men om å kontekstsette

Jakten på enhjørningen i Sand Hill Road

Enhjørning (Unicorn) er amerikanske investorers begrep på en ny type digitale bedrifter som raskt oppnår en selskapsverdi over 1 milliard dollar. Kjente eksempler er Instagram, Snapchat og WhatsApp. Det er slike bedrifter Silicon Valley-investorer nå er på jakt etter, siden fondene deres stadig blir større og avkastningslogikken de må levere på er like ubønnhørlig som før. Kvalifikasjonsprosessen deres er om mulig enda mer brutal. Jeg møtte en av de ledende VC-ene i Silicon Valley rett før sommeren. Her får hver partner i gjennomsnitt 1-2 forretningsplaner hver dag, gjennomfører 1-2 møter med oppstartsselskaper i uken og gjør 1-2 investeringer i året.  En av partnerne var tydelig på at han ikke hadde

Gamification – What’s the deal?

Deloitte utnevnte i 2012 Gamification til en av de ledende teknologi-trendene i verden. Det samme året satte Gartner Inc. Gamification på sin ”Hype Cycle” sammen med Internet of Things (IOT) og Big Data. Det er spådd at Gamification kommer til å vokse til en $2,8 milliarders industri innen 2016, og at minst 70% av de 2000 største globale selskapene i verden kommer til å gamifisere minst én av sine forretningsprosesser/-systemer innen 2014. Gartner antar at gamifiserte tjenester innen B2C-markedsføring og kundelojalitet vil bli regnet som like viktig som Facebook, eBay og Amazon innen utgangen av 2015. Gamification er med andre ord spådd en stor fremtid, og det er mange som mener

Is this it?

I spesialrapporten til The Economist ”Data, data everywhere” fra februar 2010 diskuterer Craig Mundie utsagnet ”Data is becoming the new raw material of business”. I den omtalte rapporten presenteres begrepet ”Big Data”, og fenomenet predikeres å være et globalt paradigme. Hvordan Big Data skal defineres, har vært et mye debattert emne siste årene, men uansett definisjon er det et faktum at implikasjonen av Big Data har potensial til å være en av vår tids største drivkrefter for økonomisk og samfunnsmessig utvikling. Konseptet ”Big Data” er underbygget av det klassiske resonnementet om at data i seg selv er grunnlag for gode og kalkulerte beslutninger. Den markante utfordringen til denne tesen er