Artikler skrevet av: Lars Løe

Ett nytt konkurranselandskap for norske konsumentbanker

I Core Groups siste analyse; Digital transformasjon av Retail Banking har vi sett på hvordan ny teknologi disrupter bankbransjen, og hvordan dette påvirker både enkeltbankers forretningsmodeller og eksisterende bransjestrukturer. I analysen har vi blant annet sett nærmere på hvordan norske konsumentbanker blir satt under press fra en rekke etablerte aktører fra helt andre bransjer, som ønsker å integrere seg i verdikjeden gjennom å levere enkle banktjenester direkte til forbrukere. I Norge har bransjestrukturen vært relativt konsentrert, men er nå i ferd med å fragmenteres med flere nye aktører på vei inn. Dette kan være alt fra mobiloperatører som allerede har en grunnleggende infrastruktur og kundedata, men som trenger å levere ”over-the-top”-tjenester

Gamification – What’s the deal?

Deloitte utnevnte i 2012 Gamification til en av de ledende teknologi-trendene i verden. Det samme året satte Gartner Inc. Gamification på sin ”Hype Cycle” sammen med Internet of Things (IOT) og Big Data. Det er spådd at Gamification kommer til å vokse til en $2,8 milliarders industri innen 2016, og at minst 70% av de 2000 største globale selskapene i verden kommer til å gamifisere minst én av sine forretningsprosesser/-systemer innen 2014. Gartner antar at gamifiserte tjenester innen B2C-markedsføring og kundelojalitet vil bli regnet som like viktig som Facebook, eBay og Amazon innen utgangen av 2015. Gamification er med andre ord spådd en stor fremtid, og det er mange som mener

Digital transformasjon i den globale TV-industrien påvirker den norske tv-produksjonsbransjen

TV-industrien som helhet gjennomgår i disse dager en digital transformasjon hvor disruptive teknologier som Apple TV, Roku 3, Chromecast og Amazon Fire TV utgjør en trussel for lineær tv-titting og for TV-kanalene. Den digitale utviklingen og fremveksten av “VOD” og strømmetjenester som Netflix, HBO, Hulu, Youtube og Amazon har allerede endret medie- og seervanene våre. Vi beveger oss vekk fra lineært tv-konsum på én plattform, til at vi selv velger når og på hvilken plattform vi ønsker å konsumere innholdet. Dette har allerede gitt seg utslag i at spesielt yngre demografiske grupper ser stadig mindre på tradisjonell TV. Som konsekvens av dette endrer merkevareannonsørene strategiene sine for å nå konsumentene

Content is King, after all

Vi går inn i de siste dagene av året, og hvis vi begynner å se oss litt tilbake, så har 2013 virkelig vært året som har bevist at ”Content is King”. Vi vet allerede at vi ikke lenger bare søker etter innhold, men at merkevarer og produkter sørger for at innholdet også finner oss. Vi kommer til å se flere eksempler på at bedrifter i større og større grad innser at de kan benytte seg av sine egne kanaler, produkter og innhold for å koble seg helt frem til forbrukerne. De er ikke lenger avhengig av å benytte seg av en tredjepart, som TV og radio, eller av å kjøpe seg