Artikler skrevet av: Henning Rokling

Hvem skal ut?

Fredag, snart taco-tid og hva er vel bedre enn en Hvem-skal-ut-oppgave? En gjenganger den siste tiden har vært følgende poeng: Uber eier ingen biler, Facebook skaper ikke innhold, Airbnb eier ingen hotellrom og Alibaba eier ingen egne produkter. Men hold an litt. Selv om selskapene ved første øyekast virker ”like”, er det ett selskap som skiller seg vesentlig fra de andre tre. Dagens oppgave blir derfor: Hvem skal ut?   I Core Group gjør vi alltid egne analyser i forbindelse med oppdrag, og vi følger utviklingen til de største teknologiselskapene tett. Ta gjerne kontakt dersom ditt selskap vil vite mer om hvordan ny teknologi og store internasjonale aktører plutselig kan

Drep landingssiden!

Mobilbruken har eksplodert de siste årene, og du visste kanskje at mer enn halvparten av Google-søkene i dag kommer fra mobile enheter. Når jeg reiser kollektivt bruker jeg reisetiden til å innhente informasjon, og når jeg står i en butikk og vurderer et kjøp blir både tester, prissammenligning og annet jeg finner på nettet en naturlig del av beslutningsprosessen. Mange e-com-aktører og brands bruker nå responsivt design som sørger for at landingssider og annet innhold ser pent ut også på en mobiltelefon. Og naturlig nok er det svært mye fokus på A/B-testing og optimalisering av landingssidene. Men: passer disse egentlig til brukssituasjonen? Jeg vil utfordre e-com-aktører (og deres byråer) til

Dronene kommer.. men når?

I særlig de siste femten årene har bruken av ubemannede fly – populært kalt ”droner” – i krigføring vært stadig økende. I de siste par årene har dette også blitt mer aktuelt til sivil bruk: Hobbyentusiaster har trykket fjernstyrte helikoptre til sitt bryst og utstyrt dem med kamera for å filme reinflokker, fyrverkeri og dyreliv, selv om det først var 2. april i år at Nasjonal Sikkerhetsmyndighet opphevet restriksjoner på filmopptak fra luften. Nyhetsredaksjoner i både tradisjonelle og nettbaserte tv-kanaler har tidlig tatt i bruk helikoptre fordi det er billigere enn kraner, vanlige helikoptre og fly, og fordi de leverer svært flotte bilder. I tillegg til de åpenbare sikkerhetsmessige utfordringene

Forsikring 2.0 – Omnikanalperspektivet

Core Group har arbeidet med digital transformasjon for forsikringsbransjen det siste året, og for både bank- og forsikringsbransjen er omnikanal et buzzord som har svirret rundt en stund. Hva betyr det egentlig – er det substans eller hype? Hvordan skiller det seg fra en multikanalstrategi? Og hvordan kan et ekte omnikanalperspektiv virkeliggjøres? Omnikanal. Ganske catchy, ikke sant? Omni betyr altomfattende, så dette må være kraftige saker. Forsikringsselskaper har forholdt seg til flere kanaler i mange år, og har en nærmest evig søken etter forbedret integrasjon mellom kanalene. Så er omnikanal og multikanal to ulike ord for det samme? Fra midten av 1990-tallet ble internett bredere tilgjengelig i befolkningen, og som

5 Key Reasons why Facebook overpaid for WhatsApp (and doesn’t understand the messaging service space)

The $19 billion acquisition of global messaging platform WhatsApp by the world’s favourite social network Facebook has sent Shockwaves from Silicon Valley to VCs and tech watchers around the world. Nevermind the quick arise of sites such as http://thingsthatarecheaperthanwhatsapp.tumblr.com where comparisons are drawn between the GDP of countries such as Iceland and Jamaica with the WhatsApp price tag, Marc Zuckerberg is overpaying and this is why: 1.    WhatsApp user engagement should not be compared with Facebook’s (or of any other social graph service) Much has been made of the 70% user engagement level of the service, which is higher than Facebook’s which in itself clock in a pretty damn impressive

De verdiløse Android-brukerne

De er mange, men er de lønnsomme? Android har størst markedsandel på smarttelefoner og nettbrett, men bør ikke være førstevalget for den som vil tjene penger. Det er ingen hemmelighet at Android har en langt større markedsandel for mobile enheter enn Apples iOS. Strategy Analytics’ tall for Q3 2013 viser faktisk at Androids markedsandel er kommet opp i 81,3% mens iOS faller til 13,4%. For øvrig har Windows Phone nær fordoblet sin markedsandel til 4,1%. Men hvor interessant er det egentlig å sammenligne lavkost-enheter solgt i Kina, med iPhone 5, 5S og 5C? Android er ikke bare Nexus og Samsungs Galaxy-serie, det er i langt større grad billige telefoner med

Sol, sommer og gratisapper

Appene på din telefon sier noe om hvem du er. Bare ved en rask titt blir det tydelig om du er sportsfanatiker, en gamer eller vinelsker. Men hvilke apper du velger sier også noe om din toleranse for reklame og hvorvidt du velger å betale for innhold direkte eller indirekte gjennom å akseptere annonser. Mange apper er tilgjengelig både i en gratisversjon med annonser og en betalt der du slipper annonseringen. Hvis du virkelig hater reklamen kan du ofte betale 7 eller 14 kroner og bli kvitt reklamen og ofte få ekstra funksjonalitet. Så hva velger du? Tall fra analysebyrået Flurry indikerer at 90% av app-bruken på iOS-plattformen er i

Åssen går det, Facebook?

For et års tid siden ble en trend blant Facebook-brukerne svært tydelig: Fler og fler valgte å bruke smarttelefoner fremfor web for å bruke tjenesten. Overgangen til å konsumere statusoppdateringer om trening, matoppskrifter og babybilder via mobil var ustoppelig, selv om selskapet nok utilsiktet forsinket dette siden Facebook-appene var basert på HTML5 og ikke laget native for iOS og Android. Og dette gjorde markedet nervøst: I starten av 2012 var status at Facebook ikke tjente penger på mobile annonser – med andre ord ville vridningen av brukere fra web til mobil føre til fallende inntekter. Facebook er nå ni år gammelt og kan på mange måter kalles et modent selskap.

Morgendagens fugl føniks?

Spill-Norge har det siste halve året fulgt Funcom fra milliardhåp og forventningsfulle forberedelser frem mot lanseringen av The Secret World, til skuffende salgstall og en aksjekurs ned hele 90% på fire måneder. Mange er i tvil om Norges eldste spillselskap kan overleve etter tidenes største norske spillsatsing – en satsing som gjør selv filmbransjens rekorddyre produksjon av Kon-Tiki til et hobbyprosjekt. Funcom har nå blitt tvunget til å kutte arbeidsstokken og legge om strategien. Også for Facebook- og mobilspillprodusenten Zynga, kanskje mest kjent og beryktet for FarmVille, har 2012 vært et bratt år. Siden mars har aksjekursen falt over 80%, og for å holde på selskapets ansatte har man utstedt nye