Teknologien er klar, men er du det?

Forsikringsbransjen har siden midten av 2000-tallet sett muligheten for å utnytte telematikk for å kunne gi kundene et pristilbud basert på faktisk målt kjørelengde og -atferd. I Europa og USA er det i dag over 5 millioner brukere av telematikkbasert forsikring, og denne typen løsninger tilbys i over 34 land globalt. I Norge er dette foreløpig ikke en etablert forretningsmodell hos forsikringsselskapene, men vi ser eksperimenter og pilotprosjekter.

Selv om forretningsmodeller og teknologistandarder ikke er ferdig utviklet og etablert, er bruksbasert forsikring med utgangspunkt i telematikk etter vår mening en trend som det vil være vanskelig å unngå i fremtiden dersom man skal være konkurransedyktig i bilforsikringsbransjen.

Teknologien begynner å modnes, og på markedet i dag fins løsninger i mange ulike former – fra smartelefon-apper, til boks-i-bil og til hel-integrerte løsninger fra store bilprodusenter. Infrastrukturen er også i stor grad på plass gjennom internett, teleoperatører og cloud-leverandører, og det fins flere gode analyseverktøy på markedet. Alt skulle vel da ligge til rette for en rask utrulling av telematikkløsninger, spesielt i høyteknologiske Norge?

Så enkelt er det dessverre ikke. Det er flere hindringer som må forseres. For det første har man det rent kostnadsmessige ved å implementere en slik løsning. Primært knytter kostnadene seg til økt behov for teknologi- og logistikk-løsninger. Trenden er likevel klar – både pris og ytelse ser ut til å følge Moore’s lov, og på et tidspunkt vil det være bedriftsøkonomisk forsvarlig å adoptere en slik løsning. Her er det store muligheter for den som er tidlig ute.

For det andre har vi problemstillinger knyttet til personvernet. Selv om vi lever i en tid der vi gladelig, ubevisst og til dels hemningsløst deler egne data, både direkte og gjennom indirekte overvåkning, går det en grense når det kommer til registrering av potensielle ulovlige handlinger, som for eksempel det å kjøre for fort. Her tenker Core Group at mye av suksessen vil avhenge av en bevisst holdning til datasikkerhet/-gjenbruk/-lagring kombinert med effektiv, spisset kommunikasjon mot et relevant utvalg av brukergrupper.

For det tredje handler det om om hvilke ekstratjenester man må kunne tilby for å gjøre dette til en attraktiv løsning for brukerne. I våre øyne vil den som er knekker koden her, kunne kapre store markedsandeler og kunde-lock-in tidlig. Telematikk-løsningene vil gi forsikringsselskapene en høy-aktivitets kommunikasjonskanal mot egen kundebase. Da gjelder det å finne adekvat innhold å formidle og en måte å formidle det på som skaper entusiasme og gjenbruk. Det vil være kostnader knyttet til erfaringshøsting, men det er klart et posisjoneringsrom for en aktør som er tidlig ute.

De norske initiativene begynner å komme, og det er mange drivere bak denne  globale trenden som vi tror vil skape store muligheter, også for den norske bilforsikringsbransjen. Det er store fordeler for både samfunn, enkeltsjåfør og forsikringsselskap som ikke kan ignoreres på sikt; spørsmålet blir bare hvem som er først på ballen med den beste løsningen.

 

En kommentar på “Teknologien er klar, men er du det?
  1. Espen Eide sier:

    Spennende artikkel som peker på mange av utfordringene og mulighetene med bruk av nye typer data for prising av bilforsikring. Det ser ut til at Codan blir først i Norge: http://telematicsnews.info/2015/02/11/norway-rsa-codan-to-use-the-floow-telematics-based-insurance-app_f6112/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>