Drep landingssiden!

Mobilbruken har eksplodert de siste årene, og du visste kanskje at mer enn halvparten av Google-søkene i dag kommer fra mobile enheter. Når jeg reiser kollektivt bruker jeg reisetiden til å innhente informasjon, og når jeg står i en butikk og vurderer et kjøp blir både tester, prissammenligning og annet jeg finner på nettet en naturlig del av beslutningsprosessen. Mange e-com-aktører og brands bruker nå responsivt design som sørger for at landingssider og annet innhold ser pent ut også på en mobiltelefon. Og naturlig nok er det svært mye fokus på A/B-testing og optimalisering av landingssidene. Men: passer disse egentlig til brukssituasjonen?

Jeg vil utfordre e-com-aktører (og deres byråer) til å tenke nytt. I stedet for å klikke seg videre til en nettside hvor du har et lengre skjema som skal fylles ut – noe som er svært plundrete og vanskelig på en telefon – kan du heller fjerne landingssiden din helt og i stedet rett og slett ha en knapp. Én knapp. «Ring!» kan det stå. Så ringer de til deg direkte fra telefonen sin. De søker, de klikker på ringeknappen og du snakker med dem umiddelbart – enkelt og greit.

Hva er sjansen for at noen som fyller ut et skjema på en landingsside orker å vente til du tar kontakt neste dag? Jeg kan garantere deg at interessen er bortimot halvert. De ønsket å snakke med deg, men tidspunktet er forbi.

I stedet for å sende søkerne til en landingsside hvor du får et par prosent konvertering kan du med riktig forståelse av mobilbrukerne få konverteringsraten din til å stige ekstremt. De enkleste salgssamtalene i verden må være de der kunden på forhånd har søkt på produktene dine og gjerne vil snakke med deg. Tenk deg nær 100% konverteringsrate ved å snakke med dem i øyeblikket de vurderer å kjøpe produktet ditt!

Men hva med selskapene som ikke har et salgsteam parat ved telefonen og har rigget salgsorganisasjonen sin annerledes? Mitt råd: Prøv. At bedriften ikke har et call-senter i dag kan være så enkelt som at du går glipp av gode vekstmuligheter i et marked der dine konkurrenter sover.

Denne trenden er allerede moden, enten du liker det eller ikke. Skal du tilpasse din bedrift eller la konkurrentene lede an?

7 kommentarer på “Drep landingssiden!
  1. Jeg tror du har mye rett når det gjelder problemstillingene du tar opp. Lange skjemaer og lang responstid gjør at mange mister interessen. Løsningen tror jeg derimot er for rask og enkel. Vi integrerer «Ring»-knapper på de fleste mobilsider nå, men mange har andre mål med nettsiden/landingsiden.

    Det finnes mange andre ting man kan bruke landingssider til en lange skjemaer. F.eks. kan man be folk klikke «Koble til med Facebook» og sende en automatisk epost med mer informasjon. Men kan be de taste inn kun mobilnummer og ringe de opp igjen så fort man har mulighet. Man kan be de registrere seg for nyhetsbrev. La de delta i en konkurranse. Flere av disse tingene krever færre ressurser for oppfølging, og kan sånn sett gi bedre ROI.

    Dersom du har rett i at landingssiden bør drepes skal man be brukerne ringe deg om de vil ha nyhetsbrev, ringe deg om de vil delta i konkurranse og ringe deg om de vil vite hvor mye produktet ditt koster. Dette er ting brukerne enkelt finner ut av selv. La de gjerne også ha muligheten til å ringe deg, men det er sjeldent at det er det eneste riktige.

    Det kommer helt an på hva formålet med siden er, og hvordan man ønsker å konvertere.

    I mange tilfeller vil en «Ring»-knapp være det beste, i andre vil det være en naturlig del av en mobilside og i andre tilfeller vil den være komplett unødvendig.

  2. Takk for kommentar, Jan Fredrik. Jeg er helt enig: Hva brukeren lander på må tilpasses hva formålet skal være og hvordan man ønsker å konvertere.

    Mitt poeng er at brukere med mobilen i hånden som akkurat har søkt på ditt produkt/tjeneste er en ekstremt attraktiv mulighet til å close en potensiell kunde via telefonsalg, og at dette er underutnyttet.

    Jeg mener ikke at ALLE landingssider skal drepes :)

  3. Hei Henning (og Jan Fredrik),

    Meget interessant problemstilling du tar opp her og jeg er helt enig i at dette absolutt er noe som det bør settes fokus på (og tenkes grundig igjennom fra brukerens perspektiv) hos både byråer og bedrifter.

    Det som uansett bør bli gjort, er jo som du er inne på, å kjøre mer A/b-testing og sporinger for å finne ut av hvor stor andel som faktisk benytter henholdsvis skjema og telefon. Det opplever jeg det blir gjort så fryktelig mye av i Norge egentlig, hvertfall ikke når det gjelder sporing av telefonhenvendelser.

    I en test-kampanje vi kjørte (se hele casen fra fra 27:40 i videoen her – http://hei.konverteringsbloggen.no/lp-2-metoder/) så var tallene som du kan se forholdsvis likt fordelt mellom folk som henvendte seg via e-post og telefon.

    Min teori enn så lenge:

    1) folk er i ulike situasjoner; noen er på farten og må ha svar asap, andre sitter på do, sjekker noe, og syns det er helt greit å sende inn et skjema (som de nødvendigvis ikke får svar på omgående).

    2) folk er forskjellig; noen liker å snakke med folk på telefon, andre er ikke komfortabel med dette (eller liker ikke å risikere og bli plaget av en ivrig selger, og liker «distansen» man får mellom «kjøper» og «selger» via e-post/skjema.

    Uansett, bra du tar dette opp – og absolutt noe man i større grad bør teste, spør du meg!

    //Jan-Ove

  4. I en verden hvor vi får stadig mer data og terskelen for å ringe blir stadigere høyere enn det er å «like», «snappe», «share» osv. er vi nødt til å tenke innovativt i form av å sikre at våre produkter blir lettere tilgjengelig for sluttbrukeren.

    Utfordringen er derfor som du skriver; å hele tiden å sikre at du får tak i den brukeren som er i riktig modus til å kjøpe dine produkter.

    Men den fremtidige løsningen tror jeg ikke nødvendigvis er å etablere et call-senter eller det å sikre at man får igang den verbale kommunikasjonen, ihvertfall ikke får produkter hvor man forventer et høyt salgsvolum.

    De fleste bedrifter har produkter som konkurrerer i et marked som får fler og fler aktører. Skreddersøm og tilpassning er ofte det som til slutt blir utslagsgivende for at din bedrift blir valgt. Disse produktene tror jeg vi kan enes om faller inn under «lav-volum» sett i forhold til størrelse på tilbyders organisasjon.

    Her tror jeg du har rett i at det er et behov for menneskelig kommunikasjon og samarbeid som får avdekket mulighetsrommet.

    Men når vi snakker om høy-volums produkter innenfor f.eks. forsikring, bank-tjenester, strøm, bilsalg etc. mener jeg det er nødvendig å se på andre metoder for å avdekke om produktet er relevant for den situasjonen som sluttbrukeren er i.

    Her kan det å benytte seg av metadata som beskriver produktet i detalj være et steg i riktig retning. Da kan f.eks. din mobiltelefon “resonere” seg frem til hvilket produkt som er interessant i forhold til den situasjonen du er i nå.

    La meg eksemplifisere ved å ta et tidkrevende arbeid som vi alle gjør engang i blant, det å bytte til et rimeligere mobilabonnement.

    I dag består dette av å plotte inn data på en webside og gå igjennom rader på rader av forskjellige tilbydere.
    Resultatet er at du mest trolig kommer til å velge feil abonnement uansett.

    Hva hvis man hadde benyttet seg av RDF?
    Man kunne da ha tenkt seg at alle mobiloperatørene kunne ha beskrevet produktene sine ut fra et ontologisk kart opprettet av en “uavhengig” part.

    Potensialet i dette ligger i at datamaskinen/mobilen kan på våre vegne og utifra faktisk bruk, “resonere” seg frem til hvilket abonnement som passer for deg.

    Dette er ikke fremtiden. Dette gjøres i dag på stadig flere områder.

    Flere nasjoner registrerer sine lover og regler som metadata. Dette kan i fremtiden muliggjøre scenarioer som f.eks. at din bil vet hvilken lov du bryter når du kjører fortere enn fartsgrensen og kan forklare deg hvilke konsekvenser du kan forvente fra denne handlingen.

  5. Takk for gode og interessante kommentarer, Jan-Ove og Kjell Arne. Det er herlig å se at innlegget starter diskusjoner og engasjerer :)

  6. Erik sier:

    Poenget ditt er forsåvidt godt nok, men «ringeknappen» må ligge et sted den også, eller hva?:)
    Hvor ellers enn på en landingsside?
    For alle de av dere der ute som lurer på hvordan få opp slike landingssider kan dere komme igang umiddelbart enkelt og rimelig ved f.eks å ta en kikk på http://www.leadpages.net . Jeg bruker selv dette.
    Et rikt utvalg m mobiltilpassede landingssider optimalisert for konvertering av et hvert scenario!

    • Hei Erik, takk for kommentaren din. Man kan enkelt integrere en Ring-knapp i en nettbutikk eller en site som gir produktinformasjon, i tillegg til på landingssider til erstatning for et skjema. Leadpages, Unbounce – det er mange gode verktøy der ute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>