Gamification – What’s the deal?

Deloitte utnevnte i 2012 Gamification til en av de ledende teknologi-trendene i verden. Det samme året satte Gartner Inc. Gamification på sin ”Hype Cycle” sammen med Internet of Things (IOT) og Big Data. Det er spådd at Gamification kommer til å vokse til en $2,8 milliarders industri innen 2016, og at minst 70% av de 2000 største globale selskapene i verden kommer til å gamifisere minst én av sine forretningsprosesser/-systemer innen 2014. Gartner antar at gamifiserte tjenester innen B2C-markedsføring og kundelojalitet vil bli regnet som like viktig som Facebook, eBay og Amazon innen utgangen av 2015.

Gamification er med andre ord spådd en stor fremtid, og det er mange som mener at det på kort tid kommer til å utvikle seg til å bli en global megatrend. Men hvorfor er alle så samstemte i dette? Og hva er egentlig grunnen til at alle de største analyseselskapene mener at Gamification kommer til å vokse seg til en multi-millarder dollar industri i løpet av de neste årene?

For å få en bedre forståelse for det må vi først se litt nærmere på hva Gamification egentlig er. Helt overordnet kan man si at Gamification er et verktøy eller en metode som baserer seg på elementer hentet fra psykologien (spesielt konsepter knyttet til motivasjon, atferd og personlighet). Grunnen til at vi kaller det Gamification er at spillindustrien var den første som behersket menneskesentrisk design. Spill i seg selv har egentlig ingen annen funksjon enn å tilfredsstille våre indre behov, så det å drepe dragen, redde prinsessen eller samle poeng er egentlig bare unnskyldninger for å holde oss som spillere glade, underholdte og tilfredsstilte så lenge av gangen som mulig. I denne sammenhengen har spillbransjen allerede brukt flere tiår på eksperimentere, optimalisere og lære hvordan de på best mulig måte kan mestre motivasjon og engasjement.

Gamification handler om å benytte seg av lærerdommen fra spill og spillbransjen for å oppnå resultater i den virkelige verden. Gamification er derfor ikke et spill i seg selv, men benytter seg av spillmekanismer og spillteknikker (fra spillfilosofi) og appliserer dette utenfor selve spillkonteksten. Det er mange som blander sammenhengen mellom spill-industrien og gamification, og tror at gamification er en undergren av gaming. Som tommelfinger-regel kan man si at hvis du kan klassifisere noe som et spill, så er det veldig sjeldent snakk om Gamification.

Gamification er først og fremst en velkjent metode for å øke engasjement. Det er også et effektivt middel for å digitalt engasjere mange mennesker og store grupper av gangen, og motivere dem til å endre atferd og utvikle ferdigheter. Det å motivere folk er egentlig ikke noe nytt i seg selv, det som er annerledes, er at man baserer seg på en digital modell for engasjement for å skalere motivasjon til store grupper av mennesker om gangen. Nettopp av denne grunn er Gamification et ypperlig verktøy for alle typer bedrifter som ønsker å engasjere sine kunder og partnere, eller som ønsker å motivere sine ansatte.

Eksemplene på bruk av Gamification som virkemiddel for å løse forretningsutfordringer og skape forretningsresultater er mange, spesielt innenfor bransjer og industrier som helse, utdanning, e-handel, reiseliv, underholdning og varehandel. Praktisk talt kan nesten alle områder innenfor en virksomhet dra nytte av Gamification. – Både innenfor Primær- og sekundæraktivteter som teknologi- og produktutvikling, innovasjonsprosesser, kundeservice, verdiøkende tjenester, salg og distribusjon, HR, opplæring, kundelojalitet og markedsføring.

Den vanligste bruken av Gamification finner vi i B2C-segmenter, hvor man ønsker å engasjere en bestemt målgruppe og oppmuntre til å endre atferd i en bestemt retning. Merkevarer kan utnytte Gamification for å engasjere forbrukerne sine til å forstå produktene sine bedre, eller til å drive salg og kundelojalitet. Bruken av Gamification i kombinasjon med Big Data og Analytics gir utvilsomt bedrifter bedre forutsetninger for å kunne selge mer eller øke kundelojaliteten.

Selv om Gamification ikke er et nytt konsept, er det heller ikke sannsynlig at det kommer til å forsvinne med det aller første. Det er fortsatt store muligheter i den digitale verden, hvor Gamification egentlig bare er i startgropen. I mitt neste blogginnlegg skal jeg se nærmere hvordan den finansielle sektoren kan dra nytte av Gamification for å løse en del av de utfordringene bransjen står ovenfor. Jeg skal også se nærmere på hvordan selskaper som gjennomgår en digital transformasjon i denne sektoren, kan benytte seg av Gamification som metode for å skape konkurransefortrinn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>