Dronene kommer.. men når?

I særlig de siste femten årene har bruken av ubemannede fly – populært kalt ”droner” – i krigføring vært stadig økende. I de siste par årene har dette også blitt mer aktuelt til sivil bruk: Hobbyentusiaster har trykket fjernstyrte helikoptre til sitt bryst og utstyrt dem med kamera for å filme reinflokker, fyrverkeri og dyreliv, selv om det først var 2. april i år at Nasjonal Sikkerhetsmyndighet opphevet restriksjoner på filmopptak fra luften. Nyhetsredaksjoner i både tradisjonelle og nettbaserte tv-kanaler har tidlig tatt i bruk helikoptre fordi det er billigere enn kraner, vanlige helikoptre og fly, og fordi de leverer svært flotte bilder. I tillegg til de åpenbare sikkerhetsmessige utfordringene knyttet til knivskarpe karbonblader, reiser dette en rekke etiske problemstillinger. Dette var tema på et møte mellom Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag med representanter fra politiet, ambulansetjenester, hovedredningssentralen, Luftfartstilsynet og Luftforsvaret nå i slutten av august.

På slutten av fjoråret gikk Amazon høyt på banen med et PR-stunt rundt tjenesten Amazon Prime Air som skal kunne levere pakker med droner uten å gå via tradisjonell frakt som UPS, FedEx og DHL. Denne tjenesten er selvfølgelig ikke tilgjengelig enda, men teknologidemonstrasjonen genererte enorm mediaoppmerksomhet og satte fantasien i sving hos enhver teknofreak.

Rekkevidden til helikoptrene er foreløpig begrenset til en radius på rundt 15 kilometer. Som regel er distribusjonslagre i nærheten av store byer, så mindre byer vil ikke få tilgang til denne typen teknologi med mindre det er lokale distribusjonssentre. Det er verdt å merke seg at Amazon investerer det meste av fortjenesten i stadig flere distribusjonssentre – dette er en spennende strategi!

Maksimal last er drøye to kilo og det er dermed begrenset hvor mye varer som kan leveres. Og at et fartøy leverer til flere kunder på samme tur er dessverre utelukket før teknologien har gjort et kvantesprang. Utviklingen av batteriteknologi vil være svært viktig for den operasjonelle kapasiteten til denne leveranseformen – dette er et forskningsområde som det investeres tungt i over hele verden.

Kanskje viktigere enn batteriteknologi er det regulatoriske regimet. Amerikanske luftfartsmyndigheter har et omfattende veikart som skal lede frem til kommersiell bruk av ubemannede luftfartøy. Systemer for overvåking vil være nødvendig – bare tenk på mulighetene for ulykker dersom det svirrer av små helikoptre over villastrøk.

Googles Project X-avdeling annonserte i slutten av august at de har jobbet med droneleveranser i to år, med base i Australia. Dette grunnet deres relativt ukompliserte regelverk for slike flyvninger.

Foreløpig er det Amazon og Google av de globale økosystemaktørene som offisielt jobber med denne typen leveranser. En inntreden fra Facebook ville vært overraskende, da de sjelden beveger seg ut av plattformen sin med bolt-on teknologi. Men både Apple og Microsoft har uttalte ambisjoner for smarte hjem, og et mottakssystem for leveranser fra ubemannede luftfartøy kan være en naturlig forlengelse av fremtidens smarte hjem. Selvfølgelig vil nok de store fraktselskapene følge dette nøye, og ulike konstellasjoner av partnerskap vil nødvendigvis utvikles.

Så gjenstår spørsmålene: Vil droner kunne revolusjonere all netthandel og utløse en disrupsjon for tradisjonell varehandel? Jeg anbefaler deg ikke å holde pusten mens du venter på din første droneleveranse, for å si det sånn.

2 kommentarer på “Dronene kommer.. men når?
  1. Hans O. Benonisen sier:

    Max last 2 kg? Tja, norskproduserte Dronera har max last 50 kg, dvs de kan nok løfte 50% mer men det går for mye utover flytiden.
    Ser fram til at min neste vaskemaskin er «airborn»..

  2. De to kiloene refererte til Amazons prototype fra desember 2013 – en rask konvertering av «five pounds». Jeg tror ikke løftekapasiteten vil være det største problemet, men snarere om vi vil akseptere risikoen ved det som tilsvarer helikoptre som flyr over oss hele tiden med containere og tunge varer. Droner er kult, men jeg tror det er en stund til de blir brukt til å levere pakker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>