Digital transformasjon i den norske bokbransjen

Som en del av Core Groups analyser av hele TMT-markedet har vi sett nærmere på bokbransjen.

I en fersk analyse Core Group har gjennomført, basert på informasjon fra rundt 40 forlag med omsetning på over 10 millioner, ser vi at forlagsbransjen i Norge er konsolidert og domineres av et lite antall store etablerte aktører som har kontroll på hele verdikjeden, fra forfatter og bok til butikk. Denne verdikjeden utfordres nå av digitaliseringen, og bransjens tradisjonelle verdikjede får stadig større konkurranse fra den digitale verdenen.

Bokbransjen i Norge er ikke som andre bransjer, og har ulike særregler. Bøker er fritatt for merverdiavgift, det gjelder foreløpig ikke e-bøker, og Staten har ulike innkjøpsordninger der målet er å sikre utgivelse av nye norske bøker, men også å sikre norske forfattere bedre inntekter. Kulturrådet administrerer totalt seks innkjøpsordninger for litteratur, der det i sjangeren skjønnlitteratur for voksne kjøpes inn ca.200 titler i 1000 eksemplarer. Kun et fåtall av bøkene i innkjøpsordningen er e-bøker, og fordelingen er på 930 bøker og 70 e-bøker.

Digitaliseringen i bokbransjen har ikke bare endret strukturen på verdikjeden og gjort den betydelig mer komplisert, men som en del av utviklingen oppstår det nye økosystemer knyttet til publisering og distribusjon av bøker. Bøker har blitt mer og mer en handelsvare og til tider ferskvare. I Norge er det fastpris på bøkene i utgivelsesåret og til mai året etter, og det er medlemmene i Forleggerforeningen som er bundet til fastprisen. Bøker kan kjøpes billig på nett via sky- og online-tjenester, og aktører som Amazon utfordrer fysiske og andre digitale distribusjonskanaler. Vi ser at den digitale transformasjonen utfordrer bransjens marginer og øker konkurranseintensiteten via disrupsjon av markedet.

Internasjonale aktører etablerer seg nå i det norske bokmarkedet. Det siste er Google som åpner norsk e-bokhandel, men uten norske bøker. EbokNorden, en norskeid distribusjonskanal for det nordiske e-bokmarkedet, som har inngått avtale med Barnes and Noble om å selge norske e-bøker, er også i dialog med Amazon. De store forlagene Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug er ikke med i samarbeidet om dette og velger heller å distribuere titlene sine gjennom deres egen Den Norske Bokdatabasen.

Tar bransjen godt nok grep om de nye trendene i markedet, og har de norske forlagene en digital strategi for tilpasse seg den digitale verdenen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>