Den viktigste jobben i fremtiden er Data Scientist

I Core Group er vi interessert i å forstå sammenhenger. Derfor har vi et omfattende analyseprogram som tar for seg ulike bransjer og sektorer under overskriften Digital Business.  Dette gjør at vi må søke fakta i ulike datakilder. Ut fra dette bygger vi våre konklusjoner og anbefalinger.

Vi bruker våre rammeverk og vår metodikk til å analysere hva som skjer i en bransje når den utsettes for digital disrupsjon. Vi ser på verdikjeder og tilstøtende bransjer for å forstå bransjeglidninger. Ikke minst søker vi å forstå hvorfor noen aktører evner å tenke nytt og vokser i det andre karakteriserer som et fallende marked.

Ser vi på annonsørenes verdikjeder og hvilke aktører som opplever sterkest vekst, er det tydelig at selskaper som  er ”datadrevne” og leverer løsninger til bransjen basert på teknologi, har en høyere vekstrate enn de som har en klassisk byrå- eller prosjekt-logikk.

Dette er ikke overraskende.

I et økosystem må man vite hvem kunden er. Det er innsikt gjennom analyse av kundedata, ofte i sanntid, som gir den store verdien for den som driver økosystemet. Da får man bedre relevans, og annonsører får mer igjen for hver krone investert. Innsikt er den gjeldende valuta.

Den 21. mars 2014 belyste Andreas Wiese temaet content marketing i en kronikk i Dagbladet der han blant annet påpekte at ”mens mediene leter etter nye forretningsmodeller har markedsførere flere muligheter enn noen gang før”.”

Annonsører vil søke de kanaler som gir best resultat i forhold til økonomiske parametere. De driver tross alt i de fleste tilfeller en kommersiell virksomhet.

Vi ser flere innovative selskaper som utvikler effektive konsepter for datadreven kundedialog og lojalitet. Løsningene  vil helt sikkert videreutvikles sammen med annonsørene fremover. Gode eksempler her er Makings Waves og deres tjeneste for Norgesgruppen som vant Gulltasten 2013, og Maincard som driver kundeklubben til Anton Sport.

De har ulikt utgangspunkt, men effekten er den samme. De flytter markedsføringskroner fra indirekte til direkte kanaler, og de direkte kanalene koster ofte annonsørene mindre per kunde. En direkte kanal gjør det også mulig for annonsører i større grad å etablere dynamiske priser på  sine tjenester eller produkter, ikke ulikt hva vi for eksempel allerede er vant til når vi bestiller flybilletter.

Da er vi tilbake ved sakens kjerne: Høy grad av kompleksitet.

Ta med i tillegg: Bransjer i sterk endring, verdikjeder som kollapser, Annonsørenes krav til lønnsomhet i alle ledd, nye forretningsmodeller, samspill mellom kanaler og relevans ned på individ nivå. Alt dette i sanntid.

Det er dette som er Data Science.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>