Manglende lønnsomhet i norsk programvareindustri

Flertallet av norske programvarehus mangler ambisjoner og/eller kapabilitet til å lykkes med å skape tilfredsstillende vekst og lønnsomhet over tid. Det viser analyser Core Group har gjennomført av bransjen. Riktignok finnes det et antall gode eksempler på suksessfulle norske programvareselskap som Visma, Superoffice, Confirmit og andre – men det store bildet viser en industri som i stor grad går sidelengs i vekst og sliter med å oppnå en lønnsomhet som bør forventes av et programvareselskap.

Våre analyser av over 800 virksomheter innen norsk programvareindustri viser at flertallet av disse ikke evner å vokse – og aldri når en omsetning over 20 millioner i året. Gjennomsnitlig resultatmargin for disse virksomhetene vaker rundt 5 % og én av fire virksomheter har et negativt resultat. En slik utviklinger er neppe noe man kan være fornøyd med, i hvert fall sett fra et eier-perspektiv.

Hva kan så årsaken være? Flere forhold spiller inn; for enkelte av selskapene er det rett og slett et faktum at markedet for produktet ikke er stort nok, eller at konkurransen er for tøff. Men en refleksjon er at mange bedrifter mangler fokus og kapabilitet for industrialisering, og dette hindrer vekst. Virksomhetene – inkludert ledelsen – er ekstremt operasjonell i hverdagen og har altfor lite fokus på selskapsbygging. Mange har typisk noen viktige nøkkelkunder og -prosjekter som er krevende – og som “driver” selskapet operasjonelt i retning av kundetilpassede tjenesteleveranser på bekostning av industrialisert produktutvikling – som igjen går utover muligheten til å skalere virksomheten.

Det finnes vellykkede eksempler på virksomheter som har tatt tak i denne utfordringen ved rett og slett å avvikle konsulentvirksomheten og overlatt det til partnere som er mer egnet – for så å fullt ut kunne fokusere på egen produktutvikling. Resultatet er økt vekst, økte marginer og ikke minst økt verdi på selskapet. En slik omstilling passer nødvendigvis ikke for alle. Men man bør i alle fall sørge for å investere i å få på plass en tydelig forretningsplan som inkluderer klare strategier for produktutvikling og hvordan man tar dette til markedet – og en disiplinert etterlevelse av planen. Kan vi håpe på flere lønnsomme norske programvareselskap fremover?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>