Sol, sommer og gratisapper

Appene på din telefon sier noe om hvem du er. Bare ved en rask titt blir det tydelig om du er sportsfanatiker, en gamer eller vinelsker. Men hvilke apper du velger sier også noe om din toleranse for reklame og hvorvidt du velger å betale for innhold direkte eller indirekte gjennom å akseptere annonser.

Mange apper er tilgjengelig både i en gratisversjon med annonser og en betalt der du slipper annonseringen. Hvis du virkelig hater reklamen kan du ofte betale 7 eller 14 kroner og bli kvitt reklamen og ofte få ekstra funksjonalitet. Så hva velger du?

Tall fra analysebyrået Flurry indikerer at 90% av app-bruken på iOS-plattformen er i apper som er gratis i App Store og ikke har blitt aktivert gjennom In-App-Purchase. Og trenden er tiltagende – dette er opp fra 80-84% i 2010, 2011 og 2012.

Annonser i apper og spill ikke er populært blant brukerne, men den utbredte bruken av gratis apper med reklame gjør det tydelig at brukerne er villige til å akseptere reklamen for å få gratis innhold.  Og er dette så rart, all den tid vi aksepterer dette også på nettet, på TV og når vi lytter til radio? Reklame i apper er ikke lenger kontroversielt, og er her for å bli. Derfor er det på tide å fokusere på hvordan annonser i apper kan bli mer interessante og relevante for brukerne, og så effektive som mulig for både annonsører og utviklere.

Vi i Core ønsker deg en fortsatt god sommer uavhengig om du betaler for appene dine på den ene eller andre måten!

0 kommentarer på “Sol, sommer og gratisapper
1 Pings og/Tilbakesporinger for "Sol, sommer og gratisapper"
  1. […] forretningsmodell for utgivere av app-er og mobilt innhold, som jeg har skrevet om tidligere her og her. Hvordan påvirker disse demografiske forskjellene mobil […]