Bruker mediebransjen riktige løpesko og har de meldt seg på riktig løp?

Det handler om å komme seg raskt videre. Det totale reklamemarkedet krymper (4% første kvartal i følge IRM) og har falt kontinuerlig de siste seks kvartalene, og det går knallhardt utover trykte medier som magasiner, dags- og ukepresse. De digitale inntektene er ikke i nærheten av å kompensere for bortfallet. I DN 18.mai sier nyutnevnte konsernsjef, Are Stokstad, i Amedia at bransjen har undervurdert markedsdynamikken. Det ene mediehuset etter det andre melder om dårligere resultatutvikling så langt i 2013. Core Groups medie-analyse viser at etter finanskrisen har mediebransjen opprettholdt inntjeningen ved å konkurrere om å være ”verdensmestre i kostnadskutt”. De må fortsette med å effektivisere og drive rasjonelt. Marginforbedring på alle områder er en dyd av nødvendighet, noe som for øvrig gjelder alle bransjer til enhver tid – et kontinuerlig arbeid.

Bransjen har over tid sett hvordan reklameinntektene på papir har stagnert, og har nok regnet med å ha litt bedre tid til omstilling. Nå ser det imidlertid ut til at alle har fått på løpesko, og det virker som om maraton med brukerbetalt innhold er det mest populære løpet. Nå er det betalingsmurer som gjelder og Fedrelandsvennen har hatt den gule ledertrøya som nå alle higer etter. De kopierer opplegget med ulike varianter og legger opp til lange distanser hvor målet er at gamle og nye lesere er villig til å betale for redaksjonelt innhold.

Det er klart at god kondis over en lang periode er viktig og bra, men hva med å være god på de mindre og kundenære sprintene. Alle mediehus i dag må jobbe med forretningsutvikling og har skjønt at å finne én enkelt ny forretningsmodell for digital virksomhet ikke er tilstrekkelig. Hva gjør de da; tar på seg langdistanseskoene? Det kan være at kundene i mellomtiden syntes det ble for kjedelig å vente og har gått hjem når bransjen nærmer seg målområdet.

IT-bransjen har skjønt at kortere løp med kundenære sprinter er viktig. Lean-startup-bevegelsen har eksempelvis fått gjennomslagskraft både i Silicon Valley start-ups og i større virksomheter. Teknologi er nå så integrert med digitalmedia at disse utviklingsprosessene må overføres – med læring underveis, løpende testing og tilbakemeldinger fra kundene. Forandringene skjer hurtigere enn noen gang og kundene må involveres i hele løpsprosessen; det være seg hele spekteret fra nyttige tjenester til spill og underholdning som de nye inntektsdriverne. Da er mange sprinter å anbefale, man når flere av de utålmodige og lite lojale kundene på sidelinjen og får testet ut ulike sko og taktikker. Det er risikofylt å bare satse på ett maratonløp!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>