Spillindustrien i kontinuerlig endring

Reisebrev fra GDC 2013

Det er få byer som passer bedre enn San Francisco til å arrangere Game Developers Conference 2013 (GDC), verdens største messe for spillindustrien. San Francisco Bay area har på mange måter har tatt ledestjernen som senter for innovasjon i brukeropplevelser på digitale medier med et stort antall nyetablerte og flere større etablerte  bedrifter. I 2011 var 30 av 500 bedrifter på Fortune 500-listen basert i dette området, som også tiltrekker seg mellom 35-40% av all US basert venture kapital.

San Francisco er vakker, har en dramatisk historie, har gått igjennom jordskjelv og kriser, har alltid reist seg igjen, og har til alle tider vært en smeltedigel for ulike kulturer og til tider kontroversielle ideer. En by i kontinuerlig endring. En by som har mange likhetstrekk med spillindustrien.

Det globale videospill-markedet i 2013 estimeres til 76 mrdUSD.  Av dette er salg av virtuelle varer og tjenester på over 10 mrdUSD.  Det er et skarpt skille mellom såkalte casual gamers på mobil og såkalte hard core gamers som typisk benytter PC eller konsoller.

I samtale med arrangøren av GDC får vi vite at det er over 23000 deltakere på årets konferanse. Hele industrien er her, alt fra frittstående designere og spillutviklere, via verktøyleverandører, til spilldistributører, leverandører av ulike spillmotorer og avansert grafikk. Alle vil bli sett. De fleste har noe nytt å vise.

Det er lyd og avansert grafikk overalt på messegulvet. Vi ser nVidia demonstrere siste spill fra Epic Games med sin ultra-high-end grafikkprosessor, vi ser Playstation og Nintendo,  Unity er en ledende leverandør av spillmotor og demonstrerer nyvinninger, vi hører om hvordan musikk og lydeffekter harmonerer med spill-logikken hos Sony, vi ser hvordan chip-leverandører som Intel og AMD bruker messen for profilering av sin teknologi, Autodesk viser nye verktøy for PS4 og Occulus Rift for VR imponerer.

Nordic Pavillion har en god plassering på messegulvet og har bra med besøk. Flere norske selskaper er tilstede og får god oppmerksomhet. Det var lærerikt å være her sammen med teamet fra Outracks og ikke minst få ta del i deres kompetanse, erfaringer og bransjenettverk fra Demoscene.

GDC Play er et eget område på messen der en rekke spill-leverandører demonstrerer spill som ennå ikke er utgitt. Dette er på mange måter messens sandkasse. Dermed får de også uvurderlige tilbakemeldinger på produktene sine fra verdens ledende spillere.

På Nordic Gaming Breakfast Workshop fortalte Tomi Huttola fra Kabam om veien frem til anseelsen som ett av verdens topp 10 mest innovative spillselskaper.  Juha Christensen, ex Symbian og Microsoft,  delte sine erfaringer med oss rundt hvordan han nå bygger opp Zigi, der spill og annonsering kombineres i ett produkt. Jostein Vik i Viking Venture fortalte om investorperspektivet på spillindustrien og hvorfor selskaper med en enabling teknologi, verktøy eller plattformer har lettere for å tiltrekke seg investorkapital enn selskaper som driver med spillutvikling.

Nicholas Lovell, Director of Gamesbrief forteller om hvorfor forretningsmodellen ”free to play” (F2P) innen segmentet casual gaming er så vellykket. Han presiserer at et vellykket spill faktisk må være ”fun”! Det må tilfredstille det han kaller Macchiatto-testen (kunne spilles mens du venter i kø på at baristaen gjør kaffen klar). Og du må få folk til å forsette å ville spille. Først da kan man ta betalt. Det blir penger av slikt når man har flere tusen lojale spillere, medianverdien for et ”in App purchase” (IAP)  i dette segmentet er USD 14 og 30% av IAP per spiller er over USD 50.

Hva er noen av de viktigste temaene for industrien?

En første observasjon er at denne industrien er annerledes. Annerledes enn medieindustrien. Annerledes enn mobilindustrien. Annerledes en IT-industrien. Her finner vi noen av verdens raskest voksende selskaper. Her nytter det ikke bare med et stort markedsføringsbudsjett. Her må man faktisk være perfeksjonist i alle ledd. Og mange av de meste interessante selskapene har de fleste av oss ikke hørt om før.

Se for eksempel på finske Supercell som startet utvikling av spill for tablets, lanserte spillene Clash of Titans og Hay Day med funding fra Accel Partners. De omsatte i januar 2013  for 1 million USD – per dag. Da har man råd til å være en av sponsorene for Nordic Party med flere hundre deltakere. Det handler om å ta en posisjon, og det har våre nordiske naboer definitivt gjort. Verdens ledende gaming cluster ligger i Finland. Ikke helt tilfeldig. Etter en krise (Nokia) kommer det alltid muligheter for dem som tenker alternativt – og investorene følger  med.

En neste observasjon er den sterke posisjonen spilldistributørene har. De fungerer på mange måter som bransjens investorer. Mindre selskaper har her en mulighet til å få forhåndsbetalt for å ferdigstille sitt neste spill i bytte mot en relativt heftig ”revenue share” på fremtidige inntekter – ofte mot å gi fra seg 70-80% til distributørene. På GDC holdt de typiske investorene en lav profil. Ett hederlig unntak var tyske iVentureCapital, som kun investerer i spillselskaper, og var på messen med hele sin portefølje.

En tredje og siste observasjon er bransjeglidning og kampen om standarder. Vi ser high-end grafikk på dedikerte plattformer vs. browserbaserte mobilspill,  vi ser klassiske forretningsmodeller utfordret av F2P, og vi ser at ”alle” har en mening om HTML5 vs. operativsystemene iOS og Android.

Alle i spillbransjen prater om det som kommer, og i liten grad det som har vært. Parallellen til Silicon Valley og San Francisco Bay Area er åpenbar. Området er jo mer kjent for å faktisk skape fremtiden enn å komme med vage visjoner om fremtiden.

Vi gleder oss.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>