Åssen går det, Facebook?

For et års tid siden ble en trend blant Facebook-brukerne svært tydelig: Fler og fler valgte å bruke smarttelefoner fremfor web for å bruke tjenesten. Overgangen til å konsumere statusoppdateringer om trening, matoppskrifter og babybilder via mobil var ustoppelig, selv om selskapet nok utilsiktet forsinket dette siden Facebook-appene var basert på HTML5 og ikke laget native for iOS og Android. Og dette gjorde markedet nervøst: I starten av 2012 var status at Facebook ikke tjente penger på mobile annonser – med andre ord ville vridningen av brukere fra web til mobil føre til fallende inntekter.

Facebook er nå ni år gammelt og kan på mange måter kalles et modent selskap. Og 2012 ble nok en gang et år i transformasjon. Selskapet ble børsnotert, en prosess der investorer følte seg villedet (fordi aksjen falt?), Nasdaq klønet til det tekniske på introduksjonsdagen og både finansanalytikere og teknologer okket seg over overdreven fremtidstro på selskapets potensiale.

I forkant av børsnoteringen begynte Facebook å fokusere sterkere på inntjening i tillegg til produktutvikling, og det er nå rundt et års tid siden Facebook begynte å teste mobilannonser. I slutten av juni 2012 erfarte man at Sponsored Stories på mobil hadde mellom tre og femten ganger høyere inntekt per visning (eCPM) sammenlignet med Sponsored Stories på web. Click-Through-raten var også flere ganger høyere, kort sagt: man så en kime til endring på mobilinntjeningen og aksjen bunnet raskt ut. I tillegg ble det endelig lansert native-app’er som dramatisk forbedret bruksopplevelsen for mobile brukere.

I høst lanserte Facebook Mobile App Install-annonser som går rett inn i det omfattende markedet for kjøp av mobilspillbrukere. For det er faktisk i all hovedsak spill i ulike varianter som genererer inntektsstrømmer på mobil.

Det finnes hundrevis av  mobilannonsenettverk – noen spesialisert på spill, som Chartboost og Flurry, mens andre har bredere profiler som iAd (Apple) og AdMob (Google). Men det som gjør Mobile App Install-annonser fra Facebook særs attraktive er targeting-mulighetene som er langt mer avanserte. Og det er ikke bare kjønn, alder og  lokasjon.

I forbindelse med fremleggelsen av fjerde kvartal i slutten av januar kunne Facebooks COO Sheryl Sandberg fortelle at en femtedel av utviklerne på iOS’ Top Grossing-liste benytter Facebooks mobilannonser for apper til å kjøpe brukere. Facebook vet allerede hva både du og dine venner ”liker”, men også hva og hvordan du spiller fra før dersom det er Facebook-integrert i spillet. Facebook når nå nesten 700 millioner brukere via mobil hver eneste dag, og vil sannsynlig raskt vokse frem som en svært viktig kanal for mobilspillbransjen. Flere annonsører melder om raskt stigende priser.

App-markedsførere og analyseselskaper som Fiksu, AdParlor og Localytics har nå begynt å se på Facebook som en viktig aktør i markedet for kjøp av nye brukere. Big Data-analysen av responsen på mobilspillannonser kombinert med den ufattelige mengden informasjon Facebook besitter skaper veldig spennende muligheter for app-utviklere som har en positiv ratio mellom kostnaden for å kjøpe en bruker (CAC) og hva man tjener per bruker (LTV). Tenikkene ble utviklet til nær perfeksjon av Zynga under Social Gaming hypen for 2-3 år siden, men videreutvikles nå av de store aktørene på mobil.

Mobilannonser har vokst til 23% av Facebooks inntekter i Q4, opp fra 14% i Q3. Samlede inntekter økte med 40% fra Q3 til Q4. Facebook fremstår fremdeles ikke som billig med sin marketcap på rundt 70 milliarder dollar, men selskapet har i 2012 klart det svært få norske medieaktører har lykkes med: Å knekke koden som gjør mobile brukere lønnsomme.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>