Operatørens dilemma

24. oktober presenterte Telenor ASA resultatene for Q3 2012. Som vanlig leverte den internasjonale telekomgiganten gode finansielle tall. Driftsresultatet (EBITDA) for gruppen var 8,8 milliarder NOK, opp 504 millioner NOK sammenliknet med Q3 i fjor.

La oss gå tilbake til 19. september. På den datoen holdt Telenor Capital Markets Day. Der holdt J.F. Baksaas, CEO i Telenor, et helt innlegg om det nye forretningsområdet Digital Services. Ifølge Q3 rapporten er dette et område som i Q3 utgjorde bare 156 MNOK i omsetning og 15 MNOK i EBITDA. For Telenor er dette en dråpe i havet.

Hvorfor så stort fokus på dette tilsynelatende uvesentlige området? Svaret ligger i at Telenor leverte en vekstrate i Q3 på 3%, noe som betyr at Telenor vokser omtrent som verdensøkonomien vil vokse i 2012 sett under ett (3,3% ifølge IMF). Dette er typisk for svært modne globale virksomheter i den siste del av vekstfasen. Telenor, som alle de store telekomoperatørene, trenger nye vekstområder hvis gruppen skal forbli attraktiv for aksjemarkedet.

Digitale tjenester, med selskaper som Google, Apple, Facebook eller Square i spissen, representerer et rasjonelt satsingsområde for telekom-aktører. Markedet er i sterk vekst, virksomhetene knyttet til digitale tjenester ligger i samme verdikjede som teleoperatørene gjør, og industrien leverer eller har potensial for å levere EBITDA på over 30%, på linje med telekomgigantene.

Men telekomoperatører havner likevel i et dilemma. De er nødt til å kontinuerlig investere enorme ressurser på å oppgradere kapasiteten i sin infrastruktur. Dilemmaet blir da at operatørene må investere disse enorme ressursene for å beholde kundene sine, men dette gjør det enda lettere for de samme IT-aktørene de vil konkurrere med, å styrke sin posisjon i markedet. Samtidig er telekom som sagt en veldig moden industri. Allianser, konsolidering og kostnadseffektiviseringstiltak kan frigjøre verdier i denne industrien relativt raskt og med lite risiko involvert.

Hvordan kan modne telekomoperatører som Telenor maksimere sjansene for å lykkes i et nytt område som digitale tjenester i en hverdag preget av fokus på effektiviseringstiltak? Hva bør en investor fokusere på når hun analyserer fremtidige suksessmuligheter for operatøren hun har interesser i?

Først må telekomoperatører som lanserer digitale tjenester, ha et klart verdiforslag og levere dem gjennom et eget økosystem som lokker kundene og gjør dem lojale. Apple og Google er mestere på dette området. Et digitalt økosystem er en interaksjon av komplementære elementer som gir kunden et «one-stop-shop-verktøy» for sitt digitale hverdagsbehov. Det består av en digital plattform, en appstore, utviklere, en kundemasse som gjør det interessant å utvikle for dem, et betalingssystem og maskinvare som smarttelefoner eller spillkonsoller. På toppen av det kommer en cloudtjeneste som sørger for at tjenestene kan tas i bruk på ulike overflater på ulike tidspunkt uten å miste kontinuiteten i opplevelsen.

 

 

For det andre må ”assets” (kapabiliteter, infrastruktur, skalafordeler mm) som telekomoperatører nevner som relevante i de konkrete markedene de vil penetrere, være reelle. Gir de virkelig en konkurransefordel? Her er det viktig at overmotet ikke tar overhånd. Det er altfor enkelt å lure seg selv, spesielt når mulighetene er tilsynelatende store.

For det tredje kan ledelsen i selskapet være relativt tålmodig for vekst, men må være utålmodig for avkasting. Operatører må tenke forretningsmodell og profitt allerede fra starten av når de etablerer nye virksomheter i potensielle vekstområder istedenfor å foreta massive investeringer i bytte mot løfter om fremtidig vekst.  Med en slik praksis kommer for det meste veksten og avkastingen betydelig senere enn man hadde regnet med. Det hjelper ikke at ledelsen er ”forpliktet” i starten. Historien har gang på gang vist at slike tapssluk selges eller legges ned når investeringene har nådd en viss størrelse, spesielt etter noen runder med brutte resultatløfter.

 

0 kommentarer på “Operatørens dilemma
1 Pings og/Tilbakesporinger for "Operatørens dilemma"
  1. [...] dominering av internett-økonomien og stadig økende tørst på båndbredde holder imidlertid på å kvele den andre viktige delen av økosystemet: telekomoperatørene. Fallende inntekter fra fasttelefoni, [...]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>