En digital nåtid

Det er lørdag, det regner, og kaffen på Kaffebrenneriet er fortsatt varm. Jeg sitter og ser ut på Frognerveien og menneskene som passerer forbi.

Ved  siden av meg ligger gårsdagens DN med en førsteside som øverst viser til en D2-artikkel der unge jenter forteller om «Mitt liv som Barbie», og lenger ned en artikkel om utfordringene i SAS. Spennet i temaer kunne knapt vært større. Det gjør det interessant. Vi lever i en digital nåtid.

Det er to forskjellige verdener. New school meets old school. Én er tro mot en japansk personlig stilretning kalt gyaru, en såkalt anime girl. Den andre en kjent merkevare og viktig brikke i etterkrigstidens nasjonsbygging. Én er et globalt fenomen, har fra en leilighet i Ukraina hatt 4,5 millioner visninger på YouTube og har nettopp hatt besøk av et kamerateam fra Korea en hel uke som lurer på om dette kan være The next big thing innen ungdomstrend og -mote.  Den andre har store økonomiske utfordringer innen luftfart og har akkurat annonsert kutt i kostnader og salg av virksomhet på 6 mrd svenske kroner. Den ene er liten, den andre er stor. Den ene har forstått digitale kanaler. Den andre innrømmet åpent på seminaret Digital Winners Awards 2012 sist uke at dette var noe man ikke i tilstrekkelig grad hadde forstått og tatt på alvor. Store verdier står på spill for begge. De lever i en digital nåtid.

Verdier i spill er ikke noe nytt. Komparative fortrinn er sjelden varige. Og markedet reagerer raskt. Denne uken ble det kjent at verdien på Apple er ned en fjerdedel siden september. Dette til tross for at de selger 46 millioner iPhones og 23 millioner nettbrett i inneværende kvartal – en ny rekord. Apple er kjent for å lansere produkter som er game changers – markedet er usikker på om selskapet klarer å fortsette med dette i 2013. Etter nedturen leser jeg at selskapets kontantbeholdning tilsvarer en fjerdedel av selskapets verdi. Cash is king.

Apple har de siste 10 år hatt en eventyrlig vekst. De traff planken. De har cash. Dell traff planken 10 år tidligere. De var en game changer innen en raskt voksende PC industri. Da det nye paradigmet kom med skybaserte tjenester og nettbrett, evnet de ikke å fornye seg. Der Apple i dag har en resultatgrad på opp mot 30%, klatrer Dell så vidt over 5% og omtales som et investormareritt. Dell har lite cash. Det er de færreste virksomheter som treffer planken to ganger. Hvor er planken i morgen?

Det er mange som spør seg selv dette. Er det ny teknologi, er det nye tjenester, er det ny innsikt, er det tilgang til nye ressurser?  Er det basert på at man løser store eksistensielle spørsmål for jordens befolkning? Er det et nytt nettfenomen? Det vi i hvert fall vet om planken, er at man ikke vet at man traff før etterpå.

Tidsbegrepet er derfor sentralt. Før og etterpå. Før – da vi ikke forstod hva som ville skje eller forutså betydningen. Etterpå – da det hele virket så innlysende. Det er så lett å tro at fremtiden er en fremskrivning med mindre justeringer av det som  har skjedd i fortid. Slik er det sjelden.

På samme seminar som SAS fortalte om sine nye digitale ambisjoner, hadde jeg gleden av å treffe en tidligere kollega til en god samtale.  Dag Kittlaus er best  kjent som grunderen bak SIRI som ble solgt til Apple i 2010. Dag hadde tidligere på dagen holdt et meget inspirerende foredrag. Siri er definitivt en game changer. Et talestyrt bruker-grensesnitt for å kommunisere med den digitale verden som ligger bak en iPhone-skjerm. SIRI og Dag traff planken. De leverte noe som var relevant for mange i en digital nåtid.

Men det er ikke SIRI som har ligget i bakhodet etter foredraget. Det gjorde derimot de andre poengene til Dag. En fremtidsvisjon. En eye opener. En oppfordring om å tenke at snart er det umulige mulig. Og at det vil skje før vi aner og ha en større påvirkning på våre liv enn vi tror. The Law of Accelerating Returns forteller oss at teknologiutviklingen er eksponentiell. Det betyr at vi i det neste århundre ikke skal ha 100 år med tekniske fremskritt, men snarere 20.000 år. Sett i et slikt perspektiv virker 3D-printing naturlig, at vi skal kunne  sende en digital pizza vanlig, at vi får blodceller som holder oksygen slik at vi ikke må puste på flere timer, åpenbart, og at vi drar på ferie i verdensrommet via en egen space elevator – en selvfølge.

Digital nåtid. Tekniske fremskritt. Planken. Økonomisk avkastning. Tenåringen. Konsernsjefen.  The next big thing. Tjenester. Globale fenomen. Game changers. Det umulige blir mulig.

Når? For hvem?

Det skapes stadig nye vinnere. De blir vanskeligere og vanskeligere å identifisere. I hvert fall Før. Sjelden Etterpå.

«Noen ganger er det all right” sang Odd Børretzen. Men samme dag som en av våre største kåsører og humorister bisettes skulle det  aller siste albumet komme  ut.

Tittelen er «Noen ganger er det over.” Odd Børretzen savnes. Vi lever i en digital nåtid. Noen ganger er det all right. Og noen ganger er det over.

PS: Takk til min venn Magne som var en av de menneskene som tilfeldigvis passerte forbi Kaffebrenneriet men kom inn for en prat. Takk til DN som fortsetter å lage en utmerket avis. Takk til Kaffebrenneriet for god kaffe. Takk til min kone Marianne som kom og hentet meg etter at tiden for en gangs skyld hadde stått stille noen timer en lørdag formiddag. Det er viktig å si takk. Noe har man jo lært etter å ha vært på flere Awards Ceremonies sist uke…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>