Strategi basert på magefølelse?

Høsten er for mange selskaper strategitid. Man forbereder seg godt; finner og leier passende lokaler, organiserer og planlegger workshops og setter sammen arbeidsgrupper og agendaer. Alt ligger til rette for en produktiv og nyttig økt – tror man.

Dessverre oppdager mange fort at forberedelsene og grunnlaget dessverre ikke er tilstrekkelig idet selve strategiarbeidet begynner og beslutninger skal tas:

Hva er egentlig markedets størrelse og vekst?
Hvordan er konkurransebildet?
Hvordan gjør vi det i forhold til konkurrentene?
Hvilke strategiske opsjoner har vi – egentlig?

Uten faktabaserte svar på disse spørsmålene blir det mye spekulasjon og synsing. Personene med de sterkeste retoriske evnene vinner oftest frem i debattene – uten at beslutningene nødvendigvis baserer seg på kunnskap og fakta. Faren for å synse seg frem til beslutninger blir stor, og kan ha store konsekvenser for selskapene. Størst er faren for at strategiøvelsen kun resulterer i et dokument som i praksis er ubrukelig og havner nederst i skuffen.

Jeg ser dette hvert år, og min klare anbefaling er at man som et ledd i forberedelsene til strategi-prosessen innhenter data og kunnskap om marked og selskapets konkurransesituasjon og -posisjon. Det er spesielt relevant å ta seg tid til å analysere egen finansiell og strategisk posisjon i forhold til konkurrentene.

Først etter å ha gjennomført en grundig analyse før strategiprosessen starter, vil det være det mulig å basere de strategiske beslutningen på fakta og ikke på magefølelse.

0 kommentarer på “Strategi basert på magefølelse?
1 Pings og/Tilbakesporinger for "Strategi basert på magefølelse?"
  1. [...] peker i den retning. En god tommelfingerregel bør være å gjennomføre risikoanalyser i forkant (Strategi basert på magefølelse?) av at sikkerhetsstrategien blir lagt (dersom man i det hele tatt bruker tid på en [...]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>