Aftenposten – ny utfordrer til TV-kanalene

Det er mulig TV 2 og TVNorge gjespet når de leste på kampanje.no 17.9.12 at Aftenposten har inngått avtale om å distribuere innhold via smart-tv-produsenten Samsung. Aftenposten har utarbeidet en gratis App som består av tekstbaserte nyheter, samt nyheter og underholdning fra web-tv-redaksjon deres. Appen inneholder også hovedstadssatsningen Osloby.no.

Det betyr at Aftenposten blir tilgjengelig hos alle de som har Samsung smart-tv og blir bare et klikk unna seerne i sofakroken. Disse tv-seerne er for tiden meget ettertraktet og Mediebarometeret for mediebyråene viser pr august at tv og internett tar markedsandeler fra dagspressen. Reklamekaken er i denne målingen om lag på størrelse med året før, men på kort tid har tv blitt markedsleder i reklamemarkedet med en andel på 30%. Dagspressen består av mange aviser og må fordele et inntektstap 180 mill annonsekroner. Aftenposten må ta sin del av inntektsreduksjonen, men noe kompenseres av at internettannonser som samlet vokser med 15%, men her er det enda flere om beinet .

Med en slik utvikling er det derfor ikke overraskende at tv-kanalene som TV 2 og TVNorge øker både inntekter og resultater, og klager over at de har utsolgte ”reklame-slotter”. Det er nok nettopp dette Aftenposten vil posisjonere seg i forhold til. Tradisjonell papirlesing går nedover og ferske lesertall fra TNS Gallup viser en tilbakegang på 6% for Aftenpostens morgenutgave sammenlignet med året før.

Aftenposten følger pengestrømmen og vil med sin Samsung-avtale være tilgjengelig også i det tradisjonelle tv-seer-miljøet. Mange aviser prøvde å posisjonere seg i dette markedet med egne tv-kanaler for 10 år siden. Det ble brukt enorme pengesummer på lokale tv-satsninger, som alle etter en viss tid ble lagt ned. Kostbar produksjon er nå byttet ut med ny, billigere og lett tilgjengelig teknologi. Ja, selv de yngste lager nå egne filmer og publiserer som den naturligste ting i verden. Det holder i dag å ha tilgang til en smartphone.

Det er vel ingen som i dag tror at Aftenposten kan konkurrere med de store tv-kanalene, men i dette markedet er de likevel en utfordrer. De tar i bruk ny teknologi og har lave produksjonskostnader. Via Appen får de tilgang til tv-annonsemarkedet og de har ingen kostnadsdrivende avtaler med tv-distributørene som Canal Digital, Get, Altibox m.fl. Spørsmålet blir til sist om et kvalitetsbevisst, krevende og voksent publikum som sofa-seerne representerer, synes Aftenpostens innhold er godt nok. Synes de det, har Aftenposten ingenting å tape, og en sann utfordrer blir jo bare bedre og bedre. I så tilfelle vil nok tv-selskapene irritere seg etter hvert litt mer over å måtte dele inntektskaken med en aktør som har en god merkevare som klinger godt i annonsørmarkedet.

4 kommentarer på “Aftenposten – ny utfordrer til TV-kanalene
  1. Spennende artikkel.
    For Aftenposten er levende bilder et viktig satsingsområde.
    Aftenposten TV har en eksplosiv vekst, som de andre Web TV aktørene med VG TV i frontposisjon.
    I Aftenposten har vi nå uker med over 1 500 000 viste Web TV klipp. Det hadde ikke mange trodd for et år siden. Rettssaken etter 22 juli ble et viktig veiskille i det norske Web TV markedet. Seertallene eksploderte, både på live sendingene og på de ulike nyhets-/kommentarinnslagene.
    Med høye seertall blir dette naturlig nok også et godt og spennende produkt i annonsemarkedet.

    For Aftenposten er det viktig å jobbe både med innhold og distribusjon av levende bilder. Mobil er en viktig plattform. Og det samme er det tradisjonelle TV apparatet. Vi er i begynnelsen av en TV revolusjon som vil endre hvordan nordmenn konsumerer TV. Stadig nye aktører tilbyr spennende innhold og nye tekniske løsninger lanseres. De stor plattformene Apple og Google er også aktive i dette markedet med Apple TV og Google TV. Derfor ønsket vi å starte Smart TV reisen med en app på Samsungs smart TV plattform. Vi har ikke enorme forventninger til seertall de første ukene :) – men det blir en spennende læring og vi er på begynnelsen av reisen. Hvor dette ender vet ingen – men det eneste som er sikkert er at dette er et gode for TV seere og annonsører – mer innhold for seerne og flere og bedre annonseformater for annonsørebe – det er bra! Og denne virkeligheten vil selvfølgelig Aftenposten være en viktig del av.

  2. Trude Husjord Trude Husjord sier:

    Takk for din kommentar. Vi deler din oppfatning om at nye tekniske løsninger og plattformer som påvirker mediebruken også skaper mange nye muligheter og samarbeidskonstellasjoner. Det er derfor veldig spennende at dere prøver ut nye kanaler som smart-tv, her er det jo heller ikke noen oppgåtte stier dere må følge. Aftenposten har en godt etablert merkevare som både annonsører og brukere er positive til, så da er det bare å prøve og feile til dere finner en form som passer for tv-formatet.

  3. terje sand sier:

    Interessant – og nok et eksempel på den ukjente konkurransen – som i økende grad gjør seg gjeldende ved sammensmelting av «bransjer». Den sedvanlige konkurrentanalysen står overfor et skifte.

    Mht den «kvalitetsbestemte» målgruppen i sofakroken kan mye sies. Men det viktigste spørsmålet etter mitt skjønn handler om i hvilken modus denne målgruppen er i – når de sitter der. Skal de underholdes – er jeg enig i at Aftenposten kan ha en ulempe – skal de «utdannes» eller ajourføres – så vokser Aftenposten frem som en svært seriøs utfordrer – med en annerledes forretningsmodell – som kan vise seg effektiv.

    Terje

  4. Trude Husjord Trude Husjord sier:

    Bra innspill. Tv på digital plattform gir jo også nye muligheter til å vite mer om modus og kontekst seerne er i som igjen gir annonsørene bedre treffsikkerhet med sitt budskap.