Disneys Superbia – Winner takes it all!

Det har skjedd en medierevolusjon den siste uka. Ikke lagt merke til det? Da har du nok ikke barn i aldersgrupen 7-12 år. Hvis du har det, kan du ikke ha unngått å få med deg Superbias inntog i Norge – Disneys nye sosiale nettsted for barn.

I min naivitiet trodde jeg først at barns første møte med sosiale medier var facebook i trettenårsalderen. Men for et par år siden ble Moviestar Planet diskutert i et andreklasse- foreldremøte. Er det greit at barna er på Moviestar Planet? Hm? Moviestar Planet er et chatrom der man kan kle seg ut, ha små kjæledyr, lage filmer, ha virtuelle kjærester og bestevenner. Du kan tjene virtuelle penger og stige i gradene, men det er først med ekte penger at du kan endre frisyre så du får bedre sjanse, og kan ha mer enn en bestevenn… I

Oloko er et sosialt samfunn som er ment for enda lavere aldersgrupper. Lillesøster ble svært motivert til å lære bokstaver da det var dette som sto mellom henne og en magisk verden der en søt panda gikk rundt og hilste på andre små pandaer. Og samlet virtuelle penger. Og, overraskelse, hadde helt andre muligheter hvis man kjøpte VIP-status for ekte penger.

Disney har i snart hundre år bygget merkevare under visjonen “making people happy”. De har vært en naturlig del av barns liv fra Mikke Mus til Hannah Montana og vært tilgjengelig som film, TV,  tegneserier og fysiske fornøyelsesparker. I den siste tiden har de segmentert TV-kanaler og programmer etter alder og kjønn, og skaper stadig engasjement som fører til kjøp av dyre drikkeflasker og matbokser, fordi det er en ekte Disney-prinsesse på, og ikke en vanlig prinsesse med krone men uten varemerke.

Og nå har Disney bestemt seg for å etablere et sosialt medium for målgruppen sin – Superbia. I løpet av første uke etter lansering markedsføres Superbia heftig i alle Disneys kanaler. Alle i klassen har etablert en profil, og foreldre får epost der vi blir beroliget om at barnet er i de beste hender, og at Disney har de aller beste hensikter. Lillesøster var ikke sen om å la små panda-plantasjer visne hen til fordel for en kul avatar i Superbia.

Datteren min spør – Nå er Moviestar blitt helt desperate – de annonserer masse på  TV, og jeg har fått en mail der de lurer på hvor jeg er blitt av og sier jeg skal få mange penger hvis jeg kommer tilbake (virtuelle penger vel og merke). Er det slik at Moviestar må betale ekstra mye for den reklamen de kjøper på Disney Channel?

Godt observert av en ti-åring å se maktspillet mellom aktørene, og at den ene eier innholdet og distribusjonen der den andre kun eier innholdet.

Hvordan klarte Disney å ta markedet fra en dag til en annen, bokstavelig talt?

Merkevare – Disney har bygget en merkevare over lang tid, der dagens foreldre er oppvokst med Donald, syns det er topp å gjenoppleve Peter Pan på DVD med de små, og anta at Disney Channel Junior er både trygt og pedagogisk.

Innhold - Disney har etablert sitt eget univers med seiglivede stjerner vi følger; fra Mickey Mouse Club til ungdomsskuespillere i serier til Pop-stjerner. De vet hvordan de skal være søte nok, morsomme nok og så til slutt kule nok. Gjennom  filmene vet de å appelere vel så mye til foreldrene som betaler billetten som til barna.

Distribusjon – Disney har investert i fornøyelsesparker, er en filmfabrikk og har etablert en TV-kanal for hver trassalder. De er super-sticky med sine figurer, helter og lisensierer dem ut til skoleutstyr, badeskum og klær.

Superbia har  vist verdien av å eie seeren, og brukeren, og at en vellykket sosial plattform som Moviestar Planet har vært, men som bare har innholdet, faller så snart kjempen velger å kappe land.