Kabeloperatørene har dårlig tid

Kabeloperatørene er enige i at Over-The-Top-tjenester (OTT) er en trussel mot den nåværende forretningsmodellen i industrien. For selve nettverket betyr OTT-tjenester som Apple TV, nett-TV fra de ulike TV-kanalene og aktører som Comoyo en stor belastning. Båndbredden som trengs for å sikre en akseptabel QoS (Quality of Service, best-effort-filosofien døde med YouTube), tvinger telekom- og kabelaktørene i Norge til å oppgradere nettverket svært ofte. På toppen av det; faktum er at OTT-aktører parasitterer på infrastrukturen som operatører tilrettelegger – for å så konkurrere nettopp med dem med lavere priser fordi de ikke har en infrastruktur å bygge eller vedlikeholde.

Hvordan har kabeloperatørene reagert så langt? Stort sett defensivt. Mens OTT-aktører har lykkes med å bryte verdikjeden til kabeloperatørene, har disse valgt å overføre de samme forretningsmodellene som de har hatt fram til nå på TV, over til de nye plattfomene (brett, PC, mobil) uten noen særlige modifikasjoner.

Deres strategi har stort sett vært å midlertidig kjøpe markedsandeler ved å inkludere stadig flere nærmest gratis tjenester på toppen av deres Kabel-TV-tilbud.

VI i Core group tviler på at denne er veien å gå for framtiden. Vi tror at OTT dreier seg om a konsumere det innholdet sluttbrukerne vil se på, når de vil se på det og på de skjermene de vil bruke til enhver tid. Vi tror også at det er nå operatørene må velge å etablere en bevisst strategi rundt OTT, for ellers vil markedet bestemme for de som ikke har tatt valget selv. Vårt utgangspunkt er at det er akkurat så legitimt å ta et strategisk valg basert på å ta en dominansposisjon i et krympende marked, som å ville aktivt delta i de ny formene for formidling av innhold på skjerm. Imidlertid må den resulterende strategien være et bevisst valg fra ledelsen og eierne.

Hvordan kan en operatør finne sin egen posisjon i det nye OTT- økosystemet?

Først må operatørene analysere og identifisere trender med fokus både internasjonalt og i Norge. Så må mulige og sannsynlige scenarioer kartlegges og matches mot interne styrker og svakheter. Hvilken posisjon, produktportefølje og forretningsmodell er den optimale for selskapet? Hvilke nye kapabiliteter må kunne beherskes enten alene eller via partnere? På toppen av det må de finansielle målene stemme overens med resutatene av den valgte strategien. Hele prosessen kan være en krevende øvelse der ekstern hjelp kan være et effektivt virkemiddel.

For noen dager siden annonserte tradisjonsrike The Guardian at underskuddet følger en trend som vil tvinge dem til å legge ned avisen allerede i 2015. Dette som en konsekvens av de nye forretningsmodellene som internett har innført i avisbransjen  over hele verden, også i Norge. Ting skjer selvfølgelig ikke over natta, men for de som ikke har forberedet seg, kommer natten alltid altfor tidlig.

0 kommentarer på “Kabeloperatørene har dårlig tid
2 Pings og/Tilbakesporinger for "Kabeloperatørene har dårlig tid"
  1. [...] blir nå utnyttet av Over-The-Top-tjenester (OTT) som bl.a. nett-tv og Apple-tv m.fl., se blogg  http://www.coregroup.no/2012/04/kabeloperatorene-har-darlig-tid/. De surfer på kabeloperatørenes investeringer med sine egne tjenester og til dels gratis innhold [...]

  2. [...] er alternativkostnaden av å ”gjøre det selv” istedenfor å kjøpe en operatør, og selve timingen tett relatert. I dagens situasjon vil en potensiell kjøper se seg villig til å betale en overpris [...]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>