Resultatfokus, relasjonsfokus eller noe midt imellom?

Mange bedrifter i dag har et stort press på resultatfronten, men evner ikke alltid å levere i forhold til forventningene.  Hva gjør man da?  Utøver man diktatorisk lederskap og truer de ansatte til å levere i form av lange arbeidsdager og korte tidsfrister, eller kaller man inn til allmøte og tar en hyggelig prat over en kopp kaffe før de ansatte igjen går hjem til sitt og sine?

Det finnes selvsagt en mellomting, men dessverre er det slik at balansegangen er vanskelig å nå.  I tillegg varierer den fra bransje til bransje, fra bedrift til bedrift, fra avdeling til avdeling og fra leder til leder.

Hvor skal man legge listen?  Pendelen svinger og de fleste er skjønt enige om at en ren modell i den ene eller den andre retningen ikke vil fungere i dagens arbeidskultur.  Relasjonsledelsestilhengere tviholder på at relasjonsledelse gir bedre resultater og øker lojalitet, motivasjon og kreativitet, samt reduserer fravær (www.relasjonsledelse-norge.no).  Samtidig strides de lærde (Niccolò Machiavelli) om det er mest effektivt for en leder å bli elsket eller fryktet.  Han konkluderte med at om du ikke kan få til begge deler, så er det mest effektive å bli fryktet.

På 1950- og 1960-tallet da «Management by Fear» rådet og industrialiseringen var på topp var nok det å inngi frykt en måte å skape produktivitet på, men i dagens samfunn hvor App’s er kilden til alt godt og kreativ tenking belønnes med godord og høye årslønner er denne formen for lederstil gått ut på dato.

Konklusjonen er at dagens informasjonsbedrifter som baserer seg på kreativitet, kognitiv tenking, motivasjon og produktivitet bør utøve en overvekt av relasjonsfokusert ledelse for nettopp å høste den tillit og lojalitet som er nødvendig for å ta i bruk de ansattes fulle potensial.  Produksjonsbedrifter kan til dels la pendelen svinge mer mot en diktatorisk lederstil, men sterk frykt er slett ikke nyttig i det moderne arbeidslivet, da denne hemmer kreativ tenking og demper motivasjon og trivsel.

Har du den riktige balansen av ledere i din bedrift?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer på “Resultatfokus, relasjonsfokus eller noe midt imellom?
2 Pings og/Tilbakesporinger for "Resultatfokus, relasjonsfokus eller noe midt imellom?"
  1. [...] enkelte tilfeller er rasjonalisering uunngåelig, og det er i slike tilfeller det er viktig med en lederstil som tar høyde for den uformelle bedriftsstrukturen og den underliggende [...]

  2. [...] Gjør et skifte fra å fokusere på økonomisk verdi til verdibasert ledelse (les “Resultatfokus vs. relasjonsfokus”). [...]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>