Opplag- og lesertall i fritt fall: Nye utfordringer – samme medisin?

Scrabble koster 325 kroner i butikken. Det originale spillet er elsket av mange, selv om brikkene ble borte, Lillesøster tullet med beregning av poeng og Onkel Fridtjof alltid prøvde seg med ord på siden av ordboksdefinisjonen, en kilde til eviglange diskusjoner og enda lenger surmuling.

Wordfeud lar deg spille hvor som helst, med hvem som helst, regner ut poengene for deg, er diktatorisk på hva som er lov og ikke lov (selv om vi ofte undres) og kan spilles på mange språk. Du kan chatte med den du spiller med, og har dermed et sosialt element, som vi ser konkurrerer mot oppmerksomheten til venner og familie i fysisk nærhet.

Og det er gratis. Blir du lei reklamen, koster det 21 kroner.

Mediebransjens skvis er at der leserne tidligere aksepterte å betale for noe som åpenbart koster penger; papir, trykk og avisbud, har de vent seg til å ikke betale for noe det ikke koster å produsere et eksemplar til av, selv om investeringskosten for innhold på den digitale plattformen er vel så høy.

Telekombransjen har den samme utfordringen som mediene. Forbrukere forstår at de må betale for en fysisk kabel og monteringen av den til sin fasttelefon. De har blitt vant til å betale et beløp for et “tellerskritt” og en SMS. De er ikke vant til å betale for epost og chat-meldinger, det er ingen produksjonskost for å sende en epost til, eller en Skype-samtale til. Vår analyse av norske telekombedrifter viser at dette vil få store konsekvenser for, og mulig endre hele strukturen i bransjen.

I dag skriver Aftenposten at Schibsted varsler betalingsmurer på sine regionsaviser. Dette segmentet ser vi fra leser- og opplagstallene er særlig utsatt med et fall på over 6%. Fædrelandsvennen skal forsøke å ta samme pris på det digitale produktet som på papir, ved å kreve abonnement for sine digitale lesere. Det er ingen reduksjon i prisen hvis du velger kun å lese avisen digitalt, og du får neppe slippe reklamen.

Schibsted kaller dette en freemium-modell ved at du får digitalt innhold gratis ved å kjøpe papiret. Chris Anderson definerer freemium-modellen som noe annet; at kjerneproduktet er gratis, men hvis du ønsker enda mer verdi må du betale litt for det, slik som Wordfeud. Han peker på dette som en bærekraftig forretningsmodell for digitalt innhold.

Da er spørsmålet til Fædrelandsvennen om leserne aksepterer å betale like mye for noe de vet ikke koster noe å produsere et eksemplar til, noe de er vant med ikke koster penger. Er det på tide å finne en ny medisin til nye problemstillinger?

2 kommentarer på “Opplag- og lesertall i fritt fall: Nye utfordringer – samme medisin?
  1. Morten Holst sier:

    Schibsted vet nok hva de gjør, selv om de kanskje strekker begrepet Freemium» vel langt dersom de faktisk er sitert riktig. Det sentrale for lokalavisene er å stoppe opplagsfallet, og for aviser som Fædrelandsvennen kan det være en god ide å bundle digitalt abonnement til abonnement på papiravisa. Jeg ser at flere amerikanske redaktører sier at hovedhensikten med deres paywalls er å bygge verdi inn i papirproduktet.
    Det spørs om strategien er god nok alene, men dersom Schibsted og M:NO avisene også fokuserer på å utvikle sine digitale produkt til å bli et fullblods medieprodukt, har jeg tro på at folk vil betale.
    Les ellers Kurzweils gode innspill til hva avisene må gjøre for å overleve her http://m.techcrunch.com/2012/02/25/print-is-dead-long-live-print/
    Rått, hardt og stort sett nesten helt riktig:)

  2. Hei Morten,

    Takk for link – noen må lese skriften på veggen!

    Jeg er enig i at det er riktig av Schibsted å komme på banen med betaling for innhold, og det er positivt at de eksperimenterer med ulike modeller for ulike typer medier (løssalg, region, lokal..). Jeg mener allikevel at det er for sent å starte å ekseperimentere nå, og prisen er for høy. Det er en forventning om å betale mindre for noe som ikke er fysisk, og som man vet ikke har trykke- og distribusjonskost.

    Jeg syns det er spennende det L.A. Times gjør, som innfører et «medlemskaps program» – der du som medlem får tilgang til innholdet bak en betalingsmur men også andre goder tilsvarende A-kortet. Prisen er dog lavere enn papirabonnementet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>