Suksessrike medieledere utnytter teknologimulighetene

Arianna Huffington etablerte nettavisen The Huffington Post i 2005. Hun hylles i dag som en av de mest suksessrike medie-lederne. Hun har utnyttet mulighetene knyttet til sosiale medier, og nettstedet huffingtonpost.com har rikt innhold fra andre bloggere, kjente kommentatorer og spesialister. Hun er en utradisjonell medie-leder og i hennes redaksjon jobber nå journalister og ingeniører sammen for å utvikle nye software-verktøy, og deres mantra er: “React, follow and share”. Hennes ideer om nyhetsformidling hvor profesjonelle og vanlige brukere sammen skaper digitalt innhold, er åpenbart så interessant at AOL for ett år siden bladde opp nesten 2 mrd. for The Huffington Post med Arianna Huffington i spissen.

En noe for tiden mer fallert medieleder er Rupert Murdoch. Han har i høst brukt mye tid i retten etter avsløringene om ulovlig telefonavlytting i Storbritannia. Mediemogulen får fortsatt mye oppmerksomhet, og nyheten om at han har opprettet en twitterkonto på nyttårsaften, går nå verden rundt. Han har bygd sitt medieimperium over flere ti-år, og er i skrivende stund registrert som en av de 40 rikeste i verden på Forbes liste. På midten av 80-tallet stormet det også kraftig rundt Murdoch. Medielederne i Norge slet den gang med filmsatsparagrafen og så med skrekkblandet fryd på hvordan Rupert Murdoch hev ut alle typografene fra sine avisredaksjoner over natten. Han utnyttet de teknologiske mulighetene som gjorde at andre enn typografer kunne produsere avissider, og oppnådde en mer fleksibel og kostnadseffektiv produksjon.

På begynnelsen av åtti-tallet startet Ted Turner CNN, med sin dengang banebrytende tenkning om 24 timers nyhetsendinger på fjernsyn. De teknologiske mulighetene og kostnadene knyttet til produksjon av fjernsynssendinger og ikke minst distribusjon over sattelitt og kabel, gjorde at vi kunne se nyhetssendinger “live” fra ulike begivenheter, ulykker og kriger over hele verden. Ted Turner er ute av CNN, men også han har mer enn til salt i grøten.

Det som kjennetegner alle tre, utover at de er blitt medie-millarderer, er at de har unyttet de mulighetene den teknologiske utviklingen har gitt i de ulike tidsepokene. De har hatt mot og tilstrekkelig startkapital til å gjennomføre det de hadde tro på, en god og slagkraftig miks. Nye ideer møtes ofte med en viss skepsis, og det er viktig å ha støttespillere som kan bistå med kapital og kompetanse. Skepsisen til tross, vi venner oss rimelig raskt til ny teknologi og nye løsninger.

Jeg tror vel ikke Arianna Huffington vurderer å ansette en gjeng typografer som skal skrive inn det journalistene først har skrevet. Ei heller tror jeg hun vurderer noe annet enn å la The Huffington Post være oppdatert 24-7. Hennes og andre medielederes fremtidige suksess ligger et sted i den teknologiske utviklingen hvor de vil se nye muligheter som vi foreløpig ikke har tenkt oss.