Et paradigmeskifte ingen snakker om

I sommer skjedde et paradigmeskifte de færreste medier har omtalt. Internett er for første gang rangert som den viktigste nyhetskilden for nordmenn. TV har lenge vært viktigst når Ola og Kari skal holde seg oppdatert, men er nå for første gang slått av internett. Radio har holdt seg stabilt lenge, mens avis de siste årene har redusert sin relevans som nyhetskilde, illustrert i diagram nedenfor. (Kilde: medienorge.no og TNS Gallup)

Vi ser fremdeles på TV, hører radio og leser aviser, men nå oftere med internett som kanal. De siste års utbredelse av bredbånd, pc-er, smarttelefoner og nettbrett, samt overkommelige priser på teletjenester har gjort dette mulig. Vi har tilgang til internett uansett hvor vi er, det være seg hjemme, på jobb, reise, hytta eller sjøen. Det totale  mediekonsum er økende og  det er vanskelig å skille mellom  hva som er telecom-, media- og it-aktører, bransjene smelter  sammen.

Dette får store konsekvenser for både media- og telecombransjen. Det ser så langt ikke ut til at forbrukernes betalingsvilje er særlig stor knyttet til mediebruk på internett. Forbrukere som kan velge mellom betalbare nyheter på papir eller gratis lett tilgjengelige nyheter på internett, velger i økende grad det siste. Den samme holdningen har forbrukerne når de skal kommunisere med hverandre. Telefonen er ikke lenger forbeholdt tale via tellerskritt eller melding via SMS. Det erstattes av Skype, Facebook-oppdateringer og iPhone iMessage.

Teknologiutviklingen gir forbrukerne flere alternativer til en lavere pris. Dette er godt nytt for forbrukerne og ikke så godt nytt for aktørene i media- og telecom bransjen. For innholdsleverandørene er det mer krevende og kostnadsdrivende med oppdaterte nyheter i mange digitale kanaler enn en papirleveranse i døgnet. Datatrafikk er mye dyrere for teleoperatørene å levere enn tellerskritt.

Store deler av inntektsgrunnlaget for media- og telecombransjen faller bort når internett overtar – og marginene er små på den nye plattformen – men det vil vi kanskje ikke snakke om?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>