Digital disrupsjon sover aldri!

Nå er det så billig å kjøpe software-programmering at nesten alle kan gjøre det. I følge James McQuivey i Forrester Research kan du få utviklet hva du vil for 30.000 dollar (ca. 170.000 kroner). Utvikling av en ny App gjør eksempelvis Toca Boca som lager digitale leker for iPad, i løpet av 6 uker med 2 til 3 mann i sving.

Vi er nå i ferd med å bevege oss over i en tid hvor du og jeg og alle andre kan være med å utvikle digitale produkter. Nå er kapital- og markedstilgang ikke lenger etableringshindre. Dette øker tilfanget av nye produkter som enten har unike egenskaper, eller som finner markeder hvor dårlige egenskaper er gode egenskaper. Det kan også være produkter som finner markeder hvor man er mettet på gjeldende teknologi, eller som ikke har tilgang på dagens teknologi. Alle kjennetegn på disrupsjon.

Dette vil påvirke alle bransjer i større eller mindre grad. Eksempelvis var mobilappen Lose It! en disrupsjon for den etablerte vektreduksjons-industrien. Den hjelper til med å holde tellingen på kalori-inntaket. Med 4 ansatte og 7 millioner nedlastinger a 7 kroner tar de markedsandeler fra de etablerte aktørene som har kurs og kostnadskrevende løsninger. Den etablerte vektreduksjons-industrien vurder normalt nok at de beste kundene ikke vil ha det, det er en dårligere ytelse/service og ikke minst det er en radikalt lavere inntjening. Skulle de utviklet dette selv, vil de tape penger og kannibalisere egen virksomhet. Løsningen er billigere, men med dårligere kvalitet som imidlertid dekker behovet godt nok for veldig mange, en ”low end” disrupter. Historien ender imidlertid ikke her, for selv en digital disrupsjon utsettes for det samme, nettopp en ny digital disrupsjon. Det som skjedde, var at det kom en ny aktør som het MealSnap og utnyttet teknologien enda bedre. I deres løsning var det nok å ta et bilde av det man spiste, for å få registrert antall kalorier man spiste. Appen gir ikke eksakt kaloritall, men utnytter teknologien på en ny måte som er enda mer brukervennlig.

Eksemplet viser at i den digitale verden må det jobbes kontinuerlig med utvikling og tilpasninger, og man må se på tilstøtende muligheter. Dette gjør at man må utvikle bedre produkter, skape sterkere forhold til sine kunder og levere til markedet raskere uansett bransje. Digital disrupsjon er en døgnkontunerlig aktivitet, og dersom du ikke selv disrupter deg selv, gjør andre det mens du sover.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>