Steve Jobs var innovatør, ikke oppfinner!

Steve Jobs er død. Medier verden over spekulerer i disse dager rundt Apples skjebne. Noen mener Jobs har etterlatt seg ideer for ti år frem, men så vil det være slutt på nye produkter som endrer måten vi lever på fra den kanten.

Min påstand er at Jobs, og Apple, ikke har bidratt med å finne opp hjulet.

Apple fant ikke opp Personal Computing. Det var det IBM som gjorde, gjennom å gjøre dyr, plasskrevende regneteknologi tilgjengelig i små, overkommelig prisede bokser. Apple gjorde computing personal. Ved å tilby skjerm, mus og programmer som lot brukeren intuitivt forstå hvor og hvordan man skulle trykke, og se resultatet umiddelbart. Macintosh var lett å bruke, men også lett å kjøpe. Det vokste snart frem et eget forhandler- og supportapparat, en egen opplevelse, rundt produktene.

Apple var proprietært. Der IBM og andre lisensierte og åpnet opp, holdt Apple sitt økosystem lukket. Det holdt dem nede i PC- og operativsystemkrigen som fulgte, og de vokste ikke utover den»religiøse» kjernen av designere, studenter og noen utviklere.

Apple fant ikke opp musikkspilleren. De fant heller ikke opp distribusjon av musikk over Internett. Der tidlige mp3-spillere hadde en begrensning på 10-12 sanger, hadde den første iPod’en plass til ti ganger så mye. Med iTunes etablerte de en verdikjede direkte fra musikkprodusenten til konsumentens øre. Prisen var litt lavere, og tilgjengeligheten langt høyere enn å gå i platebutikken. Det Apple gjorde, var å gi deg din eksisterende og fremtidige platesamling i lomma. De hadde både styrken og troverdigheten til å ta denne posisjonen sammen med partnere i musikkbransjen, og eie den nye verdikjeden.

Apple fant ikke opp telefonen. De fant ikke opp mobiltelefonen heller. Verden hadde sett mobilkamera, touch screen og mobilapplikasjoner før. Men aldri sett en iPhone! De etablerte en plattform der andre kan tjene penger på å være en liten del av din virtuelle verden gjennom apps. Og Apple tjener tredve prosent av alt innholdet, i tillegg til salg av selve produktet.

Fant Apple opp iPad? Ja, det gjorde de, i kjølvannet av generasjoner av lesebrett og smart-telefoner. Og konkurrentene kopierer. Grunnen til at de beholder posisjonen denne gangen, er den samme som hindret dem å vinne i PC-markedet: Proprietær lock-in.

Vi har mistet en unik genialitet som ikke kan kopieres skriver mediene. Jeg er enig, men mener vi har mye å lære av Apple som tar grunnleggende innovasjonsprinsipper ut i praksis:

  1. Forstå hva brukeren vil ha (ikke ett album, hele platesamlingen!)
  2. Forstå hele verdikjeden og hvilken rolle man kan ta i den.
  3. Innse at det ikke handler bare om produktet, men om distribusjon, support, partnerskap og opplevelse.
  4. Satse på noen få, men riktige ting (Disney gir ut over ti filmer med varierende hell årlig, Jobs’ Pixar gir ut én –              som alltid er en blockbuster).
  5. Forstå hvordan brukeren kan bruke produktet (mus og grafikk, ikke kommandospråk)

Kanskje flere bedrifter kan være innovatører uten nødvendigvis å være oppfinnere? Kanskje vi har godt av å skifte fokus bort fra oppfinnelsen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>