Mediene gasser og bremser samtidig

Dagens medieledere har fokus på merkevarebygging, forretningsutvikling og effektivisering, noe unntak er ikke Olav T. Sandnes, ny administrerende direktør i Egmont Hjemmet Mortensen som uttaler seg til E24 (01.09.11) . Kommer han og de andre medielederne seg videre når de gasser på for fullt på nye og ukjente veier og bremser samtidig? Mediebransjen har etablerte merkevarer, mange over 100 år gamle. Journalister og redaktører har ikke innovasjon og forretningsutvikling som en del av sin kompetanseplattform, og har de siste årene brukt mye krefter på å bremse kostnadsutviklingen og forhandlet sluttpakker. Er det da mulig å «gasse på» med utvikling tilpasset de nye leservanene?

Er løsningen å utvikle nye forretningsområder som ligger i ytterkant eller utenfor de publisistiske? Eller kreve at redaktører skal tenke på konsernets fremtidige inntjeningen, slik Ole Jacob Sunde, styreleder i Schibsted, uttalte til DN 25.08.11? Redaktørenes reaksjon på uttalelsen kom umiddelbart og som forventet; de skal ha fokus på sin viktige og uavhengige redaktørrolle og sitt samfunnsoppdrag, men det er også slik at Ole Jacob Sunde, som representant for eierne, må ha fokus på utvikling av aksjekursen og Schibsteds fremtid.

Dette er medienes dilemma; leservaner er i endring, og tradisjonelt papiropplag synker år for år. Leserne beveger seg over i den digitale verden, men viser liten betalingsvilje for redaksjonelt innhold publisert elektronisk. Mediehus kutter kostnader, etablerer nye allianser og samarbeidspartnere, slik Edda Media og A-pressen har gjort på flere områder.

Flere strukturelle endringer vil komme – det er ingen vei utenom når inntektene har en svakere vekstkurve enn de underliggende kostnadene. Redaktørene skjønner at deres rolle er under press, for hvordan skal fremtidens journalistikk finansieres? Ingen sitter med svaret, og de fleste “gasser og bremser” samtidig.

Noen jobber med kontinuerlig forbedring, og andre med forslagskasser. Det vil være de som jobber systematisk med innovasjon og forretningsutvikling, som finner de nye veiene. Men å jobbe med utvikling i mediebransjen er også en prosess der gamle sannheter blir utfordret og noen tær blir tråkket på, og skillet mellom børs og katedral vil være under kontinuerlig press. Dette må både mediehusledere, redaktører, ansatte og eiere takle, alternativet er at man står bom fast inntil sistemann må slå av motoren.

4 kommentarer på “Mediene gasser og bremser samtidig
  1. Rune sier:

    Kun en liten kommentar til dette å gasse og bremse på samme tid! Første gang jeg kjørte bil med automatgir så gjorde jeg det, og resultatet var hopping,svidde bremser og kvalme passasjerer! Misstenker at disse selskapene lider av det samme, og noe sier meg at dette er lite konstruktivt! Kanskje de istedet bør finne gassen, men bruke moderat pådrag så man kommer seg igjennom svingen!

  2. Trude Husjord Trude Husjord sier:

    Ja, det er om å gjøre å komme seg videre på en hensiktsmessig og målrettet måte.

  3. Christian Backe sier:

    Utfordringen i et nøtteskall er nok at mediehusene historisk sett har satt
    på hver sin tue, – med god avstand til naboene og liten konkurranse. Annonsørene hadde få valgmuligheter. Forholdene lå med andre ord til rette
    for å kunne ta ut svært gode annonsepriser og dermed også betydelige overskudd.

    Etter 100 år i solskinn og vinden i ryggen er avisene i ferd med å overlate
    stafettpinnen til egne digitale medier. Nettaviser og Ipad-versjoner. Men
    betalingsviljen er ikke på langt nær på samme nivå her som i avis.

    Dette kan selvfølgelig skyldes at de nye digitale mediene foreløpig er umodne. Men det kan også være at dagens prisnivå på digitale medier er
    fremtidens prisnivå. Konkurranse presser prisene også i mediebransjen.

  4. Trude Husjord Trude Husjord sier:

    Din refleksjon om fremtidens prisnivå er meget relevant. Så langt har den digitale betalingsviljen vært laber. Jeg tror innholdet må oppfattes som meget unikt og relevant dersom man skal være villig til å betale for det. Det betyr at mediehusene nå må ta utfordringen med å finne flere og nye inntektskilder. Vi kommer i oktober ut med en e-bok som belyser disse problemstillingene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>