Sprekker sosiale medier-boblen?

I løpet av de siste månedene, har vi sett børsintroduksjoner og aksjetransaksjoner i annenhåndsmarkedet i sosiale media-bedrifter, i første rekke i USA, på verdier vi med få unntak (eks. Google) ikke har sett siden .com-boblen sprakk i 2000.

LinkedIn ble introdusert på børs til en verdi av over 4 mrd. USD før sommeren og er nå verdt nesten 10 mrd. USD. Hverken fjorårets eller årets resultater støtter på noen måte opp om denne verdivurderingen, til tross for at tjenesten har over 100 mill. brukere. Twitter gjorde i forrige uke en emisjon som priset selskapet til 8 mrd. USD til tross for at de i motsetning til LinkedIn ikke tjener penger. I tillegg har vi naturligvis Facebook som forventes å gå på børs i løpet av første halvår 2012, og som foreløpig prises til over 80 mrd. USD i annenhåndsmarkedet. I kjølvannet av disse har vi en rekke sosiale media-selskaper som allerede er eller har vært priset over 1 mrd. USD. Eks. Zynga, GroupOn, LivingSocial, DropBox, Spotify, FourSquare og Quora. Dagens Næringsliv har en god oversikt over denne utviklingen.

For de av oss som har jobbet med teknologi og forretningsutvikling en stund, ligner dette ganske mye på noe vi har sett før. Er vi vitne til en ny boble?

Det er helt åpenbare likheter mellom utviklingen vi nå ser på sosiale media-selskaper og internettselskaper under .com-tiden. For det første er begge drevet av Venture Capital-selskaper som investerer mye kapital i helt nyoppstartede teknologibedrifter. For det andre blir selskapene priset til beløp som vanskelig kan regnes hjem på vanlig måte. For det tredje så gjennomsyres utviklingen av en hypotese om at alt dreier seg om å få mange nok brukere, så vil lønnsomheten ordne seg etter hvert.

Men det er også noen forskjeller mellom utviklingen for ti år siden og nå. For dagens utvikling skjer i et makro-klima som i beste fall kan kalles usikkert, og hvor både USA og flere europeiske land har vanskeligheter med å betjene statsgjelden sin. Tradisjonelle teknologiselskaper som forrige gang var med på oppturen (ofte etter en liten sminke-operasjon) prises nå på vanlig måte, og er således ikke med på oppturen på samme måte. Dessuten retter sosiale medier seg mot B2C-markedet som skalerer langt bedre enn B2B hvis de lykkes med å få viral spredning på tjenestene sine.

Så hva kommer til å skje nå? Sprekker boblen?

For det første så er jo ikke konjunkturer noe nytt i en fungerende markedsøkonomi. Og at sosiale media-selskaper for tiden er inne i en oppgangskonjunktur er det ikke vanskelig å regne ut. Noen av disse selskapene som nå prises til fantasisummer vil ikke lykkes og vil bli nødt til å legge ned slik som Pets.com under .com-boblen. Andre vil lykkes og forsvare dagens verdivurderinger, slik som tilfellet var med eBay og Amazon.com forrige gang. Det ligger jo for eksempel ikke mer (men heller ikke mindre) enn en skikkelig forretningsmodell, med velfungerende lock-in mekanismer, mellom Twitter og en ultralønnsom forretning.

Et mer interessant spørsmål er hvor lenge oppgangskonjunkturen for sosiale media-selskaper kan vare. I følge Fortune Magazine (som har sammenlignet denne med tidligere sykluser) er vi nå midt inne i utviklingen, og har mellom 2 og 3 år igjen før selskapene blir innhentet av virkeligheten (og gode gamle verdivurderingsmetoder), forutsatt at denne syklusen har samme varighet som forrige gang, noe som naturligvis er langt fra sikkert. I denne sammenhengen kan det være verdt å merke seg at amerikanske VC-investeringer bare er ca. 25% av det de var i år 2000. Dessuten er Nasdaq-børsen knapt halvveis til all-time high.

Vi tror dette kan skape store muligheter for norske investorer og entreprenører fremover.

En kommentar på “Sprekker sosiale medier-boblen?
  1. Ida Fjeldbraaten sier:

    Geoff Yang fra Redpoint ventures har startet en enorm twitterdiskusjon i dag rundt dette temaet i det han twitret: «The sound you just heard was the IPO window slamming shut». Realtimesøk: http://twitter.com/#!/search/realtime/Geoff%20Yang

1 Pings og/Tilbakesporinger for "Sprekker sosiale medier-boblen?"
  1. [...] som f.eks. cloud computing, software-as-a-service, avanserte mobile enheter, AppStores, sosiale medier, gamification og ikke minst fremveksten av freemium [...]