Skap forretningsverdi og ha det gøy!

Core group har invitert eksperter fra media og IT-bransjen til å diskutere hvordan spill og sosiale medier vil påvirke forretningskritiske IT-løsninger fremover. Vi har laget en e-bok der vi har oppsummert og detaljert de mest interessante funnene. Under følger en kort oppsummering.  Les hele rapporten her

Det viktigste ved dagens utvikling på teknologiområdet er at nye applikasjoner i stadig større grad retter seg mot individer fremfor bedrifter. Det har store konsekvenser for de som utvikler applikasjoner og ny teknologi. De må for det første ta hensyn til at individer har mindre penger å bruke på teknologi enn bedrifter, og for det andre at hvert individ, i motsetning til bedrifter, stort sett ikke er nødt å bruke applikasjonene hvis de ikke har lyst. Konsekvensene av dette er dels at nye applikasjoner må være gøy og underholdende å bruke, og dels at de må være gratis, eller i alle fall ikke koste stort.

Fremtidsrettede teknologileverandører møter denne utviklingen på tre måter:

  1. De knytter mekanismer fra spill og sosiale medier inn i og opp mot applikasjonene sine. Dette kan være alt fra enkle konkurranseelementer og resultatlister til kampanjer der alle som har lyst inviteres inn i ulike former for spill som kan foregå både on-line og off-line. Gode eksempler i Norge er introduksjonen av Urge Intense Red Sting og nå nylig filmen Hodejegerne.
  2. De tar i bruk Freemium-modellen der det er enkelt og gratis å ta applikasjonene i bruk, men der brukerne må betale hvis de ønsker seg utvidede eller reklamefri versjoner. Oppgaven for leverandøren blir da å konvertere brukere til kunder. Spotify er et eksempel på en teknologi-/innholdsleverandør som har lykkes med denne modellen, og som klarer å konvertere ca. 15% av brukerne sine til betalende kunder. Funcom er et annet eksempel som ved å legge om til Freemium-modellen har fått et økonomisk oppsving
  3. De lar brukerne distribuere produktet gjennom anbefalinger, invitasjoner og andre personlige knytninger. Dette er gratis for leverandøren og kan i beste fall føre til ekstremt rask utbredelse av produktet eller tjenesten. Facebook er et eksempel på en bedrift som gjør dette med stor suksess. Det beste eksempelet er kanskje likevel Google+, som på denne måten fikk 25 mill. nye brukere i løpet av en drøy måned.

Denne utviklingen medfører for det første at hjemmemarkedet for applikasjoner i de aller fleste tilfeller vil være for lite, og for det andre at norske teknologiselskaper må satse globalt helt fra begynnelsen av. Dessuten er vi i ferd med å få en eksplosjonsartet utvikling i antall applikasjoner som hver enkelt har tilgjengelig på sin PC, iPad eller iPhone. Denne utviklingen har vi bare sett begynnelsen av. For de leverandørene som lykkes, vil gevinstene være store.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>