Kast kalenderåret på båten!

Tenk deg at du etter en lang vurdering har bestemt deg for å pusse opp kjøkkenet. Du fikk igjen på skatten i fjor, tar hytteferie i sommer, har det litt roligere på jobben, og familien er endelig enig om fargen på dørfrontene. Du ringer banken din, men møter en telefonsvarer som sier: “Vi er dessverre stengt for i år – ring tilbake mellom 10. – 15. oktober neste år”. Absurd sier du? Det er akkurat slik budsjetteringsprosesser i de fleste selskaper i fungerer. Bortsett fra Statoil. Bildet på tradisjonelle budsjettprosesser har jeg lånt fra Bjarte Bogsnes, visepresident i Statoil, som holdt et fantastisk inspirerende foredrag, “Beyond Budgeting”, på årets “Lean på norsk” konferanse.

Statoil har kastet budsjetter og kalenderår på båten. Har de mistet kontroll? “Vi har bedre kontroll” hevder Bjarte. – Når vet du mest om et prosjekt, dets rammebetingelser og mulighet for å lykkes – like før prosjektoppstart, eller i oktober året før? – Når vet du best om du har råd til et stort investeringprosjekt – når du ser hvordan årets salgsinntekter har utviklet seg og hva du har av påløpte kostnader – eller ut i fra prognosene i oktober året før?

Statoil har definert strategiske mål og KPI-er ned på avdelingsnivå som gir dem full kontroll over butikken sin – hele tiden og ikke bare i oktober året før. På LEANsk kaller vi det HOSHIN plan, i Statoil kaller de det Business Scorecard. (Jada, det er noen nyanser av ulikheter mellom de to som vi ikke skal gå inn på her).

Et annet stort, internasjonalt selskap som også har kastet kalenderåret på båten er den spanske kleskjeden ZARA. Der hvor tradisjonelle moteforretinger bestiller høstkolleksjonen 18 måneder før plaggene henger i butikken, får ZARA inn nye kolleksjoner annenhver uke. For å få med seg de siste trendene ser de ikke inn i en krystallkule, men observerer de hotteste nye motetrendene på in-stedene i Milano, London og Paris, sender “spionbilder” til designere, får plaggene produsert og distribuert i butikken. Det tar under en måned fra det grønne, glitrende miniskjørtet er observert til det kjøpes av en håpefull tenåring til en rimelig penge. Kolleksjonene er små, blir utsolgt, kundene får en følelse av eksklusivitet, nye varer er tilgjengelig neste uke og ZARA tar markedsandeler.

Ikke la økonomisjefen din lure deg til å bestemme alt i oktober året før. Det har vi ikke tid til, og det er altfor risikabelt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>