Differensiering fungerer!

Core group har analysert det norske CMS-markedet og funnet ut at differensiering er en vinnende strategi i dette svært krevende og konkurranseutsatte segmentet. Bedrifter som har et spesielt fokus på en eller noen få utvalgte bransjer og/eller anvendelser, har i de siste 5 årene hatt langt sterkere vekst enn aktører som ikke har differensiert seg på denne måten. Gode eksempler på bedrifter som har utviklet bransjeorienterte anvendelser rundt sine CMS-systemer, er Escenic og Fronter.

Det er likevel noen få aktører som har lykkes med å skape både vekst og lønnsomhet til tross av at de ikke har hatt noen spesiell bransje- eller anvendelsesorientering. Disse aktørene har imidlertid differensiert seg på andre dimensjoner. Idium har satset spesifikt inn mot småbedrifter og innrettet kostnadsbasen og salgsapparatet sitt deretter. eZ Systems har valgt en open source-strategi og på denne måten etablert seg som navet i et globalt verdinettverk. Enonic har rettet seg mot større virksomheter, fokusert på produktutvikling og vært tidlig ute med å etablere distribusjon.

Til tross for at tallenes tale er utvetydig, velger likevel majoriteten av aktørene i CMS-segmentet å forbli udifferensierte. I den grad de differensierer seg, så er det på teknologi, funksjonalitet eller andre dimensjoner som er mindre viktige for kundene. Resultatet er at de sakker stadig lenger akterut til fordel for strategisk mer spissede aktører. Unntaket er naturligvis teknologiselskaper som virkelig er inne på noe unikt, og som kan bruke teknologiplattformen som utgangspunkt for internasjonal ekspansjon.

2 kommentarer på “Differensiering fungerer!
  1. Rune Ulvnes sier:

    Hadde vært spennende å ha sett en komplett liste over alle CMS aktørene i Norge dere har analysert! Mange jeg ikke har hørt om her! Gjerne med tilhørende omsetningstall!

    Men en fin innsikt, og morsomt å lese at differensierte bedrifter gjør det bedre enn udifferensierte!

    mvh Rune

  2. Truls Unholt Truls Unholt sier:

    Core group er i gang med en større kartlegging av det norske IKT-markedet. I denne vil vi analysere segment for segment, i første omgang innenfor programvare/tjenester. Forhåpentligvis vil det lede til noen interessante funn. Disse vil publiseres fortløpende på bloggen, så her er det bare å melde seg på i diskusjonen!

    Ta kontakt på epost hvis du trenger en bruttoliste av CMS-selskapene vi har sett på, så sender jeg den over.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>