Har bedriften din konkurransefortrinn?

Hvis bedriften din vokser raskere, har høyere fortjenestemarginer og/eller gir større avkastning på investert kapital enn bedrifter i samme bransje, har den et konkurransefortrinn i forhold til konkurrentene. Hvis ikke noe av dette er tilfellet, har den ikke et konkurransefortrinn, uavhengig av hvorvidt den er i besittelse av unik kompetanse, patenter, varemerker, konsesjoner og/eller avansert teknologi.

Det er følgelig ikke nødvendig å gjøre grundige analyser av en bedrifts indre liv for å avgjøre hvorvidt den har konkurransefortrinn eller ikke, siden all relevant informasjon kan leses rett ut av regnskapet.

Hva konkurransefortrinnet består i krever derimot en grundigere analyse av bedriftens ressurser, prosesser, forretningsmodell, distribusjonskanaler og verdiforslag. Ofte er det ikke ett, men flere elementer som til sammen danner et system som fungerer optimalt i forhold til å ekstrahere verdi for bedriften, og dermed danne grunnlaget for konkurransefortrinnet. Siden konkurransefortrinnet på denne måten baserer seg på en konfigurasjon av flere elementer, er det vanskelig for andre bedrifter å kopiere. Hvis det er enkelt å kopiere, er det pr. definisjon ikke snakk om et konkurransefortrinn.

Mange forveksler potensielle konkurransefortrinn med faktiske konkurransefortrinn. Forskjellen mellom disse er ganske enkelt at de faktiske konkurransefortrinnene er realisert og gir løpende gevinster i form av avkastning på investert kapital, mens de potensielle konkurransefortrinnene bare eksisterer som fremtidige muligheter og krever at bedriften realiserer en forretningsstrategi som drar fordeler av de potensielle konkurransefortrinnene i praksis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>