Idol er åpen innovasjon i praksis

Det snakkes mye om åpen innovasjon, men det er ikke så mange eksempler på store industri- og teknologibedrifter som har lykkes med å åpne innovasjonsprosessene sine. Kanskje har det noe å gjøre med at innovasjon, i hvert fall i høyteknologiske bransjer, vanligvis er både kompetansekrevende og beheftet med høye transaksjonskostnader i forhold til å kommunisere grensesnitt og utfordringer til utenforstående.

Da er det enklere i musikkbransjen. Der har Idol og andre konkurranser åpnet opp artistutvelgelsesprosessen og gjort denne til underholdning for publikum. Når vinneren er kåret, vet alle hvem artisten er – og har i mange tilfeller bidratt til at han eller hun gikk til topps ved å stemme på vedkommende hver uke i gjennom flere måneder. Usikkerheten knyttet til artistutvelgelsen er fjernet gjennom å invitere publikum inn i prosessen.  Plateselskapet kan være rimelig sikre på at i hvert fall det første albumet til Idol-vinneren blir en suksess. Dette er åpen innovasjon i praksis.

2 kommentarer på “Idol er åpen innovasjon i praksis
  1. Rune sier:

    Paradokset er at Idol artistene (med unntak av Kurt) ikke har lyktes noe særlig i markedet. Man skal jo tro at disse artistene vil klare seg bedre (da de er plukket ut av folket) enn de som kommer fra intet? Er det så at folket ikke vet hva vi vil ha? Dagbladet har jo år etter år forsøkt å lage en avis som folket vil ha, og fokuserer i utgave etter utgave på stoff som selger (kjendiser og sex), men se på opplagstallet!

  2. Truls Unholt Truls Unholt sier:

    Det jo ikke alle prosesser som egner seg like godt for åpen innovasjon. Og det ville være trist om all musikk ble valgt ut på denne måten. Ellers så virker det på meg som om mange av artistene (ikke alltid vinnerne) fra Idol og Norske talenter lykkes godt på kort sikt. Det betyr vel at folket har rett? At disse ikke alltid lykkes med å bygge en videre karriere, har kanskje noe å gjøre med at de kun bidrar inn i en begrenset del av verdikjeden og således er enkle å bytte ut med nye ansikter og stemmer. Kurt Nilsen skriver jo, såvidt jeg vet, egne sanger.

    Når det gjelder Dagbladet så har de ganske sikkert et helt sett med komplekse utfordringer, alt fra disruptive teknologier i bransjen til mangel på ideologisk bredde i det redaksjonelle stoffet. Da hjelper det ikke med Du-journalistikk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>